Pagina 31 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 31
Die locatie is opmerkelijk. Waarom Frankrijk? Evers en Vermeulen: “Toen
we op zoek gingen naar een geschikte locatie, vielen de velden in Ne-
derland eigenlijk al snel af door de beperkte openingstijden, het winter-
se, vaak langdurig slechte weer en andere operationele beperkingen. We
hebben toen een cirkel getrokken waarbij het uitgangspunt was dat je
ons binnen vijf tot zes uur rijden vanuit Nederland of een ander Euro-
pees land moest kunnen bereiken. Daarbij kwamen we uiteindelijk bij
LFGA uit, op zes uur rijden vanaf Utrecht. Het is een gecontroleerd veld
zonder vliegschool waar we met open armen werden ontvangen.” Evers:
“Al snel bleek dat dit een heel goede keuze was. Wilden we ‘s avonds
vliegen met het oog op Night Ratings? Geen enkel probleem, we kun-
nen zelf de baanverlichting inschakelen. IF-approaches maken? Zoveel
en zo vaak als je wilt; ja, óók NDB-approaches. En door de ligging ben je
ook binnen de kortste keren boven bergachtig terrein zoals de Alpen,
waar vliegen een heel andere dynamiek heeft dan boven een plat land-
schap.”
De keuze voor Colmar bleek tijdens de covid-19-pandemie direct in het
voordeel van de SKY academy te werken. Want daar waar in de achter-
liggende periode Nederlandse vliegscholen meerdere malen door lock-
downs noodgedwongen hun deuren moesten sluiten, kon in Frankrijk
worden doorgevlogen. Studenten liepen hierdoor hoegenaamd geen
studievertraging op en zijn nu afgestudeerd in een steeds krapper wor-
dende arbeidsmarkt.
DUAAL…
Daar waar de meeste vliegscholen nadrukkelijk een modulair of geïnte-
greerd opleidingstraject aanbieden, is bij de SKY academy sprake van
een mengvorm waarbij de student zelf zowel de route als tijdsinveste-
ring bepaalt. Er wordt opgeleid voor de Commercial Pilot License (CPL),
maar daarbinnen kan gekozen worden uit twee hoofdroutes. De eerste
leidt grofweg via de Private Pilot License (PPL) naar het CPL waarbij ge-
vlogen mag worden met eenmotorige, turbine aangedreven vliegtuigen.
De tweede route leidt via het PPL en CPL naar het meermotorige vlie-
gen (Multi Engine Piston-MEP) ter voorbereiding op een carrière in de
rechterstoel van een verkeersvliegtuig. Het vertrekpunt ligt in beide ge-
vallen bij door luchtvaartmaatschappijen gehanteerde Standard Opera-
ting Procedures (SOP’s) en Crew Recourse Management (CRM) voor
zowel een multi-crew als een single-pilot werkomgeving. Binnen de ge-
kozen route bepaalt de student zelf hoeveel tijd hij aan zijn opleiding wil
besteden. De SKY academy gaat uit van een studie-investering van bij-
voorbeeld twintig, dertig of veertig uur per week. Hier worden de ver-
schillen met andere opleidingen direct zichtbaar. Want de student die
kiest voor een ‘accelerated traject’ en veertig uur per week aan z’n oplei-
ding besteedt, kan in tien tot twaalf maanden opgeleid worden tot ver-
keersvlieger. In dat tijdsbestek wordt niet alleen 235 uur gevlogen (waar-
onder 74-94 uur meermotorig inclusief nacht- en instrumentvliegen en
A-UPRT), maar moet ook ruwweg 1.100 uur worden geblokt om aan de
theoretische eisen voor het PPL, CPL en het Airline Transport Pilot Licen-
ce – Aeroplane (ATPL-A) te gaan voldoen.
Wie deze tijdsinvestering te gortig vindt, kan kiezen voor een andere
tijdsindeling. Die leidt in het bovenstaande tot een studieduur van veer-
tien maanden, als dertig uur per week aan ‘school’ wordt besteed. Bij de
meest ‘eenvoudige’ CPL-variant kan de opleiding zelfs in zes maanden
worden afgerond: de student moet dan wel veertig uur per week aan de
vliegopleiding besteden.
MODERNE VLOOT
Binnen de SKY academy wordt gevlogen met meerdere moderne ‘com-
plex airplanes’ waaronder een Tecnam P2010, een Mooney M20M
waarmee tot FL250 (7.560 m) onder alle weersomstandigheden en
met zuurstof kan worden gevlogen, een tweemotorige Piper Seneca Dia-
mond DA42 en binnenkort ook een fabrieksnieuwe Tecnam P-Mentor.
Daarnaast wordt voor VFR (Night) vluchten gebruikgemaakt van een ge-
moderniseerde Cessna C182Q en niet te vergeten de Pitts S-2B voor
onder de VFR gevlogen (A)UPRT course. Ter voorbereiding op het vlie-
gen met de P2010 staat in Colmar een FNTP-II proceduretrainer opge-
steld inclusief G1000-cockpit en GFC700-autopilot.
BEREIKBAARHEID
Vermeulen: “In het verlengde van de mogelijkheden die een veld als
Colmar ons biedt, ligt ook onze bereikbaarheid. We zijn geen vliegschool
met een van-negen-tot-vijf-mentaliteit. Dat betekent dan ook dat wij ook
telefoontjes en e-mail buiten kantoortijden beantwoorden. Want dat zijn
we aan onze studenten verplicht. Bovendien helpen we ze bij het vin-
den van huisvesting in de omgeving op die momenten dat ze voor hun
opleiding in Colmar moeten zijn.”
Dirk Evers en Marije Vermeulen.
Tecnam P2010. Mooney M20M.
30-31_skyacademy.indd 31 13-12-2022 13:13