Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

30 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Dirk Evers is geen onbekende in luchtvarend Nederland. De voormalig
737-captain en aerobatics-vlieger wist op 3 mei 2022 de schijnwerpers
op zich gericht te krijgen door op Oostwold Airport in een uur tijd 57
doellandingen te realiseren vanuit een circuit van 1.000 voet hoogte.
Het leverde hem niet alleen de nodige media-aandacht op, maar ook
een plaats in het Guinness Book of World Records. Maar diezelfde Pitts
S-2B (de PH-PEP) wordt door Evers ook binnen de SKY academy inge-
zet. Evers: “Wij bieden met dat toestel inmiddels alweer een kleine tien
jaar als een van de eersten in Nederland (Advanced) Upset Prevention
and Recovery Training (UPRT) courses aan waarbij cursisten niet alleen
potentieel gevaarlijke vliegstanden leren voorkomen, maar ook herstel-
len wanneer deze zich voordoen.” Daarnaast kan bij de SKY academy
worden aangeklopt voor een Aerobatic Rating en voor de benodigde
Single-Engine Turbine (SET) Class Rating om met een Cessna Caravan
te mogen vliegen.
AMBITIENIVEAU
“Ons ambitieniveau reikte echter verder, met als doel opleidingen tot
verkeersvlieger aan te bieden. We kwamen daardoor zo’n acht jaar gele-
den voor de keuze te staan om naar een andere bevoegdheid om te kij-
ken en de vliegschool uit te breiden naar een Complex-ATO”, vult Flight
Operations Manager Marije Vermeulen aan. “We besloten toen niet al-
leen te gaan voldoen aan alle eisen van EASA erkende Approved Trai-
ning Organisations, maar ook het aantal bevoegdheden binnen de SKY
academy fors uit te breiden richting een volwaardige commerciële vlieg-
opleiding met momenteel zestien kwalificaties. In de aanloop naar dat
besluit was ons al eerder opgevallen dat studenten die aan reguliere
vliegscholen studeren soms wel drie jaar over hun geïntegreerde oplei-
ding doen, terwijl daar niet meer dan in de regel achttien maanden voor
staat. Ook kwam het voor dat wanneer studenten zich bij ons voor een
UPRT-cursus meldden, zij soms wel een jaar niet gevlogen hadden. Dat
kon dus beter en moest dus anders, vonden we.”
Evers: “Dat ‘anders’ blijkt bijvoorbeeld uit het ontbreken van toelatings-
tests. Die voegen volgens ons weinig toe. De beste selectie is de oplei-
ding zelf, denken wij. Iedereen met een gezond stel hersens en de juiste
instelling kan daarom bij ons aan een opleiding beginnen. Om te slagen
als (beroeps)vlieger moet je bovenal uiterst gemotiveerd te zijn, de wil
om door te pakken, en de instelling om je door niets te laten tegenhou-
den. We beschikken over erg goede en ervaren instructeurs (veelal mili-
taire en verkeersvliegers) die heel snel in de smiezen hebben of iemand
wel of geen aanleg heeft.”
LOCATIES
SKY academy verzorgt momenteel op drie plaatsen opleidingen. In Ne-
derland worden op Lelystad UPRT en de Aerobatic Rating aangeboden
en op Texel de Class Rating Cessna SET. Het merendeel van de vliegles-
sen wordt echter op Colmar-Houssen Airport (LFGA) gegeven, gelegen
tussen Strasbourg en Basel in de Franse Elzas. Het vliegveld heeft een
verharde baan met een lengte van 1.610 meter en beschikt over een
verkeerstoren en IF-approaches.
Onder de erkende Nederlandse vliegopleidingen neemt de door Dirk Evers en Marije Vermeulen geleide
SKY academy een bijzondere plek in. Studenten van deze vliegschool brengen een deel van hun praktijk-
opleiding voor een groot stuk door in Frankrijk. Daarnaast kunnen ze het opleidingsheft deels zelf in
handen nemen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar is ook financieel uitermate aantrekkelijk.
OPLEIDING BEROEPSPILOOT, MAAR DAN ANDERS…
OPLEIDING Door: Ruud Vos – Foto’s: SKY academy
30-31_skyacademy.indd 30 13-12-2022 13:13