Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 27
Bijschrift
??
? ?
??
??
De piloot van de PH-KRI vloog met minder dan 100 voet hoogtever-
schil onder de PH-SEL door en landde op baan 08. De PH-SEL maakte
een go-around, vloog een volgend circuit en landde daarna.
Verschillende airprox-onderzoeken laten zien dat piloten, wanneer ze
zien dat ze te dicht bij ander vliegverkeer in het circuit komen, in de
meeste gevallen toch doorvliegen naar de landingsbaan. Dit brengt ex-
tra botsingsrisico’s met zich mee.
Les: Het is veiliger om de nadering af te breken, het circuitgebied te
verlaten en terug te keren naar meldpunt Sierra (in het geval van
Teuge) voor een volgende nadering.
GILZE-RIJEN
Op zaterdag 5 maart 2022 maakte een Grumman American AA-5 een
VFR-overlandvlucht van Leer-Papenburg in Duitsland naar Antwerpen,
België.
De piloot had zijn vlucht over vliegbasis Gilze-Rijen gepland, waar op dat
moment de zweefvliegclub actief was. Er werd gelierd tot een hoogte
van circa 450 meter (1.476 voet).
De piloot nam contact op met Dutch Mil Info, en meldde dat hij Gilze
wilde kruisen naar het zuiden op een hoogte van 1.000 voet. Dutch Mil
Info antwoordde met: “flight information service, QNH 1021, later on
crossing Gilze is approved”. De piloot las terug dat hij toestemming had
gekregen om Gilze te mogen kruisen. De piloot was vervolgens in de
veronderstelling dat hij een klaring had gekregen en dat daar op dat mo-
ment geen zweefvliegactiviteiten plaatsvonden. Hij vloog op een hoogte
van ongeveer 1.040 voet over het zweefvliegcircuit van vliegbasis Gilze-
Rijen. De PH-1018, een ASK 21, vloog op dat moment ten oosten van
de vliegbasis op ongeveer 1.265 voet. De minimale verticale separatie
tussen beide luchtvaartuigen was ongeveer 225 voet (68 meter) en de
minimale horizontale separatie was ongeveer 80 meter.
Aangezien de vliegbasis gesloten was, werd het luchtruim rond de ba-
sis klasse G, waar zonder klaring mag worden gevlogen en piloten zelf
verantwoordelijk zijn voor separatie. Wel gold het gebied als een Radio
Mandatory Zone (RMZ) waardoor radiocontact met in dit geval Dutch
Mil verplicht is.
Les: Om de kans op een airprox bij een zweefvliegterrein te verklei-
nen, is het aan te raden om deze locaties en de directe omgeving
daarvan te vermijden en er niet op lage hoogte overheen te vliegen.
MALDEN
Op woensdag 20 april 2022, omstreeks 12:50 uur, steeg de PH-733,
een ASK 21, op vanaf zweefvliegveld Malden voor een lokale vlucht.
Omstreeks 13:37 uur vloog de ASK 21 in een thermiekbel en had al
enkele cirkels gedraaid toen op ongeveer 2.000 voet het botsings-
waarschuwingssysteem FLARM afging.
De piloten zagen in eerste instantie geen ander toestel naderen, maar
kort daarna zagen zij ineens een motorvliegtuig boven zich met hoge
snelheid passeren. Het vliegtuig vloog van links naar rechts over hun
toestel heen.
Het toestel in kwestie was de PH-SLA, een Cessna 180J Skywagon, die
omstreeks 13:30 uur was vertrokken van Teuge voor het uitvoeren van
een fotovlucht boven Brabant.
Uit operationele overwegingen besloot hij onderweg over Malden te
vliegen. Toen hij dit zweefvliegveld naderde, was de piloot al begon-
nen met de daling naar de vlieghoogte voor de fotovlucht. Hij verklaar-
de dat hij geen zweefvliegtuigen in de lucht zag en op de grond ook
geen start-activiteiten waarnam.
Hij verklaarde de ASK 21 niet te hebben gezien. De PH-SLA was ook
uitgerust met een botsings-waarschuwingssysteem maar deze zou
geen waarschuwing hebben gegenereerd.
Op het punt waar de beide toestellen het dichtst bij elkaar waren, was
de onderlinge separatie ongeveer 70 meter horizontaal en 120 voet
(ongeveer 37 meter) verticaal.
Het luchtruim boven 1.500 voet rond Malden heeft de classificatie E;
piloten zijn zelf verantwoordelijk voor separatie en moeten voortdu-
rend uitkijken naar ander luchtverkeer. Maar zelfs als goed wordt uitge-
keken, kan het voorkomen dat een ander luchtvaartuig niet wordt ge-
zien, zoals ook in dit geval.
Les: Hoewel het niet verboden is om over zweefvliegvelden heen te
vliegen, is het aan te raden om deze locaties en de directe omgeving
daarvan zo veel mogelijk te vermijden.
SOESTERBERG
Op 22 mei 2022 maakte een Socata TB-20 (OO-KNK) een VFR-vlucht
van Oostende in België naar Teuge. Het zicht was goed en het was
licht bewolkt. Om 11:26 uur, op ongeveer 20 km ten zuidwesten van
Soesterberg, nam de piloot contact op met Dutch Mil en kreeg te ho-
ren dat hij flight information service kreeg. Rond hetzelfde moment
waren twee zweefvliegtuigen hoogte aan het winnen in een thermiek-
De Cessna over Malden.
Situatieschets Gilze-Rijen.
26-27-28_ovv-rapport.indd 27 13-12-2022 13:11