26 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
TEUGE
Op 29 november 2020 raken drie vliegtuigen betrokken bij een airprox
op Teuge: een Tecnam P2010 (F-HRAT), een Cessna F172G (PH-KRI)
en een Cessna 172P (PH-SEL).
Het lijkt wel of ze steeds vaker terugkomen in de rapportages van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
(OVV): bijna-botsingen. Deze voorvallen worden in internationale luchtvaartterminologie ‘airprox’ ge-
noemd, een samenvoeging van ‘air’ en ‘proximity’ (nabijheid).
We kijken naar vier recent uitgebrachte OVV-analyses: één in het circuitgebied van Teuge en drie boven
zweefvliegvelden.
TE DICHT OP ELKAAR
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter
Baan 08 was in gebruik en ten tijde van het incident vlogen de Tec-
nam en de PH-SEL touch-and-goes in het circuit van Teuge. In beide
toestellen zaten een instructeur en een leerling-vlieger.
De PH-KRI, met een piloot en twee passagiers, naderde meldpunt Si-
erra vanuit zuidelijke richting op de juiste aanvliegroute en vlieghoogte.
Volgens de piloot maakte hij hierover een melding over de radio. De
piloot van de Tecnam hoorde echter niets.
Hoewel de Tecnam voorrang had, wilde de piloot van de PH-KRI gelijk
invoegen in het circuit.
In eerste instantie maakte hij een bocht naar rechts (tegen het verkeer
in), omdat hij zich vergiste in de in gebruik zijnde baan.
De Tecnam ontweek de PH-KRI door naar rechts te draaien en te klim-
men. De piloot van de PH-KRI stuurde toen terug naar links en pro-
beerde met een ruime bocht terug het circuit in te komen.
De PH-SEL volgde de Tecnam op downwind en de instructeur kreeg
de indruk dat de PH-KRI het circuitgebied aan het verlaten was.
De piloot van de PH-SEL had de indruk dat de PH-KRI niet doorvloog
naar de baan. Op base zag hij dat de PH-KRI (een hoogdekker) toch
richting de baan draaide. De piloot van de PH-KRI had op base vanwe-
ge zijn ‘lage vleugel’ tijdens de bocht nagenoeg geen zicht op de ach-
teropkomende Cessna, die zodanig op hem was ingelopen dat hij de
PH-KRI qua volgorde leek in te halen.
Beide piloten vervolgden hun nadering naar de landingsbaan, wat leid-
de tot een bijna-botsing op final.Dubbele airprox bij Teuge.
26-27-28_ovv-rapport.indd 26 13-12-2022 13:11