PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 25
Elixir zal hiervoor de nieuwe 140 pk sterke Franse Turbotech TP-R90-
krachtbron gebruiken. Inbegrepen is ook een gepland cryogeen waterstof-
voortstuwingssysteem voor lichte vliegtuigen, dat ook door Elixir wordt
ondersteund. De plannen vormen onderdeel van het BeautHyFuel-onder-
zoeksprogramma. Dit veertig maanden durende project, dat in 2019 werd
aangekondigd tijdens de Paris Air Show, werd officieel gelanceerd in april
2020. Het wordt ondersteund door 3,6 miljoen euro aan financiering uit
een Frans covid-19-herstelplan.
TUSSENSTAP
Elixir onthulde tijdens de AERO 2022 in het Duitse Friedrichshafen dat het
samenwerkt met het Franse bedrijf Turbotech om een waterstof-elektrisch
voortstuwingssysteem te ontwikkelen. Dat moet binnen zes jaar worden
gecertificeerd. Volgens Turbotech zijn de prestaties van de nieuwe 80 kg
zware turbine vergelijkbaar met die van de Rotax 912 iS/915 iS. Hoewel
de nieuwe TP-R90 vijftig centimeter langer is dan de zuigermotoren zijn er
hoegenaamd geen ontwerpwijzigingen aan het vliegtuig nodig, ook al ver-
anderde de ‘weight and balance’ van het toestel.
Bij de TP-R90 wordt dankzij een warmtewisselaar een deel van de uitlaat-
gassen teruggeleid naar het verbrandingssysteem. De aandrijfunit is daar-
door met een verbruik van 19 l/h beduidend zuiniger dan een traditionele
turboprop, maar iets dorstiger dan een Rotax 912 iS/915 iS. De interval
tussen groot onderhoud (TBO) van het turbine-aandrijfsysteem is vastge-
steld op 3.000 uur, het dubbele van een Rotax 915 iS. De TP-R90 kan
worden gevoed met duurzaam gewonnen brandstof zoals synthetische
kerosine. Turbotech en Elixir zien het concept als een tussenstap in de
aanloop naar koolstofarme kleine luchtvaart rond 2050.
Naast Turbotech en Elixir, die het testtoestel en de motor zullen leveren
voor een eerste vlucht in 2023, bestaat het BeautHyFuel-consortium ook
uit Air Liquide, als ontwerper en leverancier van de waterstofbrandstoftank.
Het trio wordt van advies voorzien door grotere Franse luchtvaartconcerns
als Safran en Daher, die ook ambities hebben om nieuwe groene lucht-
vaarttechnologie te introduceren.
SERIEPRODUCTIE
De in La Rochelle gevestigde Franse fabrikant is inmiddels gestart met de
serieproductie van Rotax-aangedreven varianten. Het bedrijf leverde in de
eerste helft van 2022 vijf Elixir 912 iS-varianten af. Deze variant werd
maart 2020 onder CS-23 EASA gecertificeerd. In april 2022 werd tevens
een variant met een 140 pk sterke Rotax 915 iS in de markt gezet. Dat
toestel heeft een vliegbereik van 473-578 nm (876-1.070 km) bij kruis-
snelheden tussen de 150-158 kts (278-293 km/h). Vergeleken met de
‘lichtere’ uitvoering bedraagt de spanwijdte geen 8,48 maar 8,9 m, terwijl
ook de winglets groter zijn uitgevoerd.
Elixir Aircraft bereidt zich voor om te vliegen met een geheel nieuwe turbine-aangedreven versie van de
tweepersoons Elixir. De Franse fabrikant zet hiermee naar eigen zeggen de eerste stappen op de weg
naar een minder milieubelastend aandrijfsysteem.
ELIXIR ZET IN OP KOOLSTOFARM
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Elixir Aircraft
??
? ?
??
??
Turbotech TP-R90.
25_elixir.indd 25 13-12-2022 13:10