Pagina 24 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

24 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
ON THE JOB Door: Ruud Vos en Steven van den Berg
moet verschillende doelgroepen ‘te vriend’ houden. Piloot en Vliegtuig
was in het begin een echt General Aviation-magazine, maar rond de
eeuwwisseling werden ‘PV’ en het tijdschrift Luchtvaart samengevoegd
tot één titel. Het hebben van diverse doelgroepen is soms wat lastig,
maar tegelijk spreekt dat samenbindende van de luchtvaart me ook aan.
Wat me hier nog wel van het hart moet, is de typisch Nederlandse situa-
tie waarin iedere zichzelf respecterende (vlieg)club z’n eigen blad uit-
geeft voor een beperkte groep lezers. Het zou toch veel mooier zijn dit
gezamenlijk in ‘PV’ te doen? Dat vergroot niet alleen het bereik, maar
biedt ook de mogelijkheid tot verdieping vanwege de specialismes die
binnen deze clubs aanwezig zijn. Jammer genoeg is het Nederlandse
taalgebied te klein voor drie verschillende titels zoals in Duitsland waar je
Flugrevue hebt voor de grote en militaire luchtvaart, Aerokurier voor de
General Aviation en Klassiker der Luftfahrt voor het historische deel. Ie-
der dus met een eigen liefhebbersgroep. Hoe ga jij dat balanceren bin-
nen ‘PV’ de komende tijd aanpakken, Steven?”
Van den Berg: “We moeten goed in de gaten houden wat onze lezers
willen. Om iedereen te kunnen bedienen, moeten we de content bren-
gen in een verhouding die representatief is voor de diverse doelgroe-
pen. Die balans kan natuurlijk per nummer wel wat verschillen. In deze
editie staan bijvoorbeeld meer helikopters dan gemiddeld. Tegelijk vind
ik die meerdere disciplines binnen één magazine ook een verrijking. On-
line willen we vaak precies de informatie voorgeschoteld krijgen die we
zoeken. Dat valt trouwens niet altijd mee. In een magazine als ‘PV’ krijg
je naast je ‘favoriete gerecht’ ook andere menu’s opgediend. Zelf ben ik
bijvoorbeeld wat minder thuis in de militaire en historische luchtvaart.
Maar het is best leuk om ook op andere terreinen een beetje bij te blij-
ven, toch? In algemene zin is er trouwens de laatste jaren wel een lucht-
je aan de luchtvaart gaan zitten, vind je niet?”
Vos: “Je hebt het vast over duurzaamheid en milieu. Gelukkig wordt
loodhoudende vliegtuigbenzine langzaamaan verdrongen door schonere
Avgas-varianten, elektromotoren zijn in opkomst en vlak ook de hybride
ontwikkelingen in de kleine luchtvaart niet uit. Kijk maar eens naar mag-
niX en Ampaire en je snapt wat ik bedoel. Er gebeurt echt wat. Verwacht
jij dat dit ook doorzet in de grote luchtvaart?”
Van den Berg: “Alle signalen wijzen wel die kant op. Voor kleine regio-
nale vliegtuigen komen er op de relatief korte termijn, laten we zeggen vijf
jaar, al wat toestellen op de markt. Hybride of volledig elektrisch. Voor de
vliegtuigen tot maximaal zeventig, tachtig passagiers zal dat wat langer du-
ren, maar ook daar zit schot in de zaak. De grote vraag is natuurlijk wat er
mogelijk is voor de vliegtuigen waarmee we middellange en verre vluch-
ten maken. Accu’s lijken daarvoor niet de oplossing te zijn, het is niet voor
niets dat de grote fabrikanten het zoeken in de hoek van waterstofaandrij-
ving. Dat zal een langzame verschuiving worden, gezien de ontwikkeltijden
die hiermee gepaard gaan en het feit dat alles wat nu op de markt komt
toch wel een jaar of twintig zal moeten meegaan. Voor de huidige toestel-
len zou er veel meer schonere brandstof op de markt moeten komen. De
biobrandstofindustrie staat voor een behoorlijke uitdaging.”
Vos: “En vergeet de opkomst van de eVTOL’s en Urban Air Mobility niet.”
Van den Berg: “Dat is absoluut een bijzondere trend in de luchtvaart.
Het is bizar om te zien hoeveel modellen er verspreid over de wereld in
ontwikkeling zijn, hoeveel geld daarin omgaat en welke grote namen uit
de sector erbij betrokken zijn. En het gaat niet eens in de eerste plaats
om een vervangingsmarkt. Als we de visionairs moeten geloven komt
dat elektrisch horizontaal stijgend en landend vliegverkeer in de plek van
vervoer over de grond. Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruitziet in
2040, precies zo’n periode van achttien jaar hoofdredacteurschap! Wat
jouw toekomst betreft, Ruud, zien we je naam nog vaak in de Piloot en
Vliegtuig voorbijkomen?”
Vos: “Ach, als ik naar de oudste medewerker van dit blad kijk – sorry
Thijs P. – dan is de kans groot dat mijn naam bij gezondheid nog regel-
matig voorbij zal komen met verhalen uit en over de General Aviation en
zakelijke luchtvaart. Noem het een terugkeer naar mijn eerste liefde.
Tenzij ik natuurlijk ruzie krijg met de nieuwe hoofdredacteur…”
Elektrisch vliegen is in opkomst. Hoe snel zal het gaan? (Foto: Volocopter/Pipistrel)
De verwachtingen voor eVTOL’s zijn hooggespannen. (Foto: Volocopter)
22-23-24_otj_ruud-steven.indd 24 13-12-2022 13:09