Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 23
eerste Cirrus SR20’s vloog. Ik was zo gefascineerd door die Avidyne-
schermen dat ik domweg vergat te vliegen. Totdat ik in mijn headset
hoorde: ‘Vos, ik wil niet veel zeggen, maar we zijn al wel 1.500 ft GE-
ZAKT. Wanneer gaan we weer vliegen?’. Daarnaast is de opkomst van de
dieselmotoren me bijgebleven, zoals de van de Mercedes afgeleide
Thielert TAE 125-blokken. Die verbruikten weinig vergeleken met Avgas-
varianten, maar je moest om de haverklap de transmissiekasten vervan-
gen waarvan de levensduur te beperkt was. Zelfde verhaal voor de BRP
Rotax-aandrijving. Die werd in het begin ook met argusogen bekeken,
want tweetakt. Tegenwoordig heb je met een Rotax 915 iS een heel be-
trouwbare motor met lange levensduur voor het brandschot.”
Van den Berg: “En is er een vlucht die je bijgebleven is?”
Vos: “Hoef ik niet lang over na te denken. Een VFR-retourvlucht met een
PC-12 vanaf Genève over de Alpen naar de fabriek in Stans. Nog steeds
als ik zo’n toestel zie, denk ik: wow, dat ik die heb mogen vliegen. Ook
een UPRT-simulatorsessie met een Boeing 787 Dreamliner bij FSC staat
me nog helder voor de geest vanwege de enorme krachten die vrijko-
men wanneer een verkeersvliegtuig in een ongewone vliegstand terecht-
komt. Zelfs de poten van de sim vinden zo’n herstel niet leuk! En als
laatste: een vluchtje met Ben Mosbach, auteur van het toenmalige ba-
sisboek Theorie voor privévliegers. We kregen een motorstoring tijdens
take-off op Midden Zeeland. Iedereen die daar wel eens is geweest,
weet dat er aan het einde van de baan een heel erg brede sloot ligt…”
Van den Berg: “Mooie herinneringen. Er is in die periode ook veel ver-
anderd in het medialandschap. Een jaar of twintig geleden was het lezen
van een magazine nog de normaalste zaak van de wereld. Vandaag de
dag lijkt wel alles om online te draaien. Hoe heb jij dat beleefd?”
Vos: “Ik heb alle discussies over het kannibaliseren van print en de on-
dergang van het gedrukte woord vanaf het allereerste begin meege-
maakt. Met de huidige stand van zaken kan ik uitstekend leven: het
nieuws direct online publiceren en de achtergronden ervan later zo mo-
gelijk uitdiepen in print. Bovendien moet je er toch niet aan denken om
alle luchtvaartinformatie alleen online tot je te moeten nemen? Trou-
wens, naarmate mensen ouder worden, neemt de behoefte aan ‘papie-
De Avidyne glass cockpit van een vroege Cirrus SR20.
??
? ?
??
??
Verlaten stranden, goudgeel zand, geen snelweg, geen stoplichten…
(Foto: Gert Post)
ren rust’ toe omdat dat minder vermoeiend is voor de ogen dan lezen
vanaf beeldschermen. Hoe zie jij die ontwikkeling voor de komende ja-
ren?”
Van den Berg: “Ik geloof net als jij in de combinatie van beide werel-
den. We kunnen op de website verwijzen naar het magazine voor een
uitgebreid verslag of de achtergronden van iets. In het magazine verwij-
zen we naar de website voor bijvoorbeeld extra beeldmateriaal of een
video. Er wordt weleens gezegd dat de jonge generaties niets meer met
papier hebben. Volgens mij is dat niet zo. Ik zie aan mijn eigen kinderen
dat ze heel graag met een schermpje op de bank kruipen, maar ook
veel plezier beleven aan het bladeren door papier. Al is het leesgedrag
in het algemeen wel vluchtiger geworden, denk ik. En een abonnement
op een krant of tijdschrift is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid
meer. Het is daarom belangrijk dat ook Piloot en Vliegtuig zich digitaal
blijft ontwikkelen.”
Van den Berg: “Piloot en Vliegtuig kent een breed geïnteresseerd le-
zerspubliek. Hoe ben je met die diversiteit omgegaan?”
Vos: “Dat kun je gerust zien als een maandelijkse evenwichtsbalk: je
Een Nederlandse F-35 wordt van munitie voorzien. (Foto: Mediacentrum Defensie)
22-23-24_otj_ruud-steven.indd 23 13-12-2022 13:09