22 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Van den Berg: “Ruud, achttien jaar is een behoorlijke tijd. En je was
daarvoor ook al aan Piloot en Vliegtuig verbonden, toch?”
Vos: “Nou, die betrokkenheid gaat zelfs terug naar 1997 toen ik als free-
lancer mijn eerste bijdrage mocht leveren. Dat waren interviews met
mensen in de Nederlandse luchtvaartscene die er destijds ‘toe deden’.
Pas later ben ik gaan schrijven over vliegtuigen. In eerste instantie zaken-
jets omdat daar vrijwel geen aandacht aan werd besteed in Nederland.
En later kwamen daar ook artikelen over de General Aviation bij. MAAR,
hoe kwam jij eigenlijk in de luchtvaart terecht?”
Van den Berg: “Tijdens mijn opleiding journalistiek was ik een jaar of
twintig geleden op zoek naar een multimediale stage. Een docent van
mij, ene Ruud Vos, had net als ik iets met de vliegtuigwereld en tipte me
dat er een nieuwe luchtvaartwebsite in de lucht was: Luchtvaartnieuws.
nl. Daar ben ik als stagiair begonnen en lang gebleven, in dienstverband
en als freelancer. Ik heb op freelancebasis ook werkzaamheden voor an-
dere media gedaan, waaronder Piloot en Vliegtuig.”
Na achttien jaar hoofdredacteur van dit magazine te zijn geweest, heeft Ruud Vos het stokje overgedra-
gen aan Steven van den Berg. Aanleiding voor deze wisseling van de wacht was de pensioengerechtigde
leeftijd die Vos heeft bereikt. De twee stellen elkaar over en weer een paar vragen.
WISSELING VAN DE WACHT
ON THE JOB Door: Ruud Vos en Steven van den Berg
(Foto: Gert Post)
Vos: “Maar wat heb je dan eigenlijk met de luchtvaart?”
Van den Berg: “Ik denk dat die affiniteit te maken heeft met een stukje
vrijheid. Of je nou in een Boeing 787 of in een Cessna 182 zit: het is zó
anders dan stapvoets door de polder. In die Boeing ben je in een uur of
zeven in New York, in die Cessna vanaf vliegveld Hilversum binnen een
uur door heel Nederland. Je ervaart snelheid, hoogte en een compleet
ander perspectief. Nieuwe of andere bestemmingen komen binnen be-
reik. Dat fascineert me, nog meer dan de technologieën die dat mogelijk
maken. Over techniek gesproken, wat is jou op dat gebied de laatste
twee decennia bijgebleven?”
Vos: “Met name de discussie over het gebruik van kunststof in de kleine
luchtvaart was bijzonder. Daar werd in het begin heel neerbuigend over
gedaan. Want dat waren ‘Tupperware-vliegtuigjes’ die veruit inferieur
zouden zijn ten opzichte van aluminium GA-varianten. Cirrus en Dia-
mond bewezen al snel het tegenovergestelde en de Amerikaanse alumi-
niumadepten kreeg het nakijken. Ook de intrede van de digitale cockpit
was revolutionair. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit met een van de
22-23-24_otj_ruud-steven.indd 22 13-12-2022 13:09