Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

20 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Hoe is ‘t allemaal gekomen, Femmo?
“Als veertienjarige had ik een buurman die mensen wel
eens meenam op zijn vliegtochtjes. Hij maakte met mij een
simpele deal. Ik moest twee passagiers voor hem ronselen,
en dan kon ik gratis mee. Toen heb ik mijn hele school af-
gebeld, de leraren ook. En uiteindelijk had ik het voor me-
kaar. Dat vliegtochtje, nu meer dan dertig jaar geleden, zal
ik nooit vergeten. Ik dacht meteen: dat wil ik ook!”
Oké en dan nu, vele jaren later, de solo. Hoe ging die?
“Twee mooie landingen, al zeg ik het zelf. Boterzacht. Ik
dacht: dit gaat lekker, en nu van de baan af. Nou heb ik vrij-
wel altijd zonder problemen afslag één. Maar nu had ik
toch blijkbaar wat meer snelheid. Ik remde iets te fanatiek,
en ging met piepende banden de bocht om. Over de radio
zei Peter: ‘Mooie landingen, maar na de landing is je vlieg-
tuig géén Formule I-auto!’ Grote Baas Noud Fransen kwam
me ook even feliciteren. ‘Mooie landingen’, zei ook die. En
hij liep weer weg. Maar draaide zich halverwege om en zei:
‘O ja, als je nog één keer op die manier een afslag neemt,
moet je een dag lang in de onderhoudshangar remblokken
komen vervangen’.”
Mooi man. Dat doe je de rest van je vliegcarrière dus nooit
meer. Maar ik begreep dat je in Frankrijk al solo zou zijn ge-
gaan, of zoiets?
“Ja dat was best bijzonder. We zaten op een camping in
Frankrijk, en ik zag dat er een vliegveldje vlakbij was. Daar
heb ik toen een lesje genomen. Ontzettend leerzaam. Ze
doen alles net weer wat anders, en het was ook leuk om
een keer ‘172’ te vliegen. Wel even wennen aan iets ande-
re snelheden, maar het ging best lekker. Opeens zei die
Franse instructeur dat ik wel solo zou kunnen gaan, als ik
dat wilde. Ik was verbaasd want ik had nog maar veertien
uur! Dus heb ik ‘s avonds even gebeld met de vliegschool,
en daar zeiden ze: ‘Als het een gecertificeerde vliegschool
is, dan is daar niks op tegen. Veel plezier.’ Vond ik erg soe-
pel. Alleen liep het allemaal net even wat anders, want op
de dag zelf was er niet het juiste toestel beschikbaar, en
toen is het er niet van gekomen. Best jammer.”
Maar goed, toen solo op Budel?
“Ja, ik had inmiddels zestien uur, maar dat ging prima. Op
dat akkefietje met het remmen na dan.”
Plannen?
“Ja, ik ben echt een liefhebber van oudere toestellen. De Ti-
ger Moth bijvoorbeeld. Of de Cub. Ik wil later echt wel de
staartwiel-aantekening gaan halen. Ik hoop alleen dat ik er
een beetje in pas, want ik ben vrij groot. Als ik uit de 152
kom, krijg ik altijd opmerkingen.”
Staartwiel! Dat komt mooi uit, want als je nou je grote over-
land gaat doen, kun je hier eens komen kijken. We hebben
een specialist op dat gebied op Teuge.
“Jammer, maar dat wordt hem niet. De overlands gaan ei-
genlijk altijd naar Midden-Zeeland. Daar ga ik binnenkort al
voor trainen.”
Begrijp het wel, want dan moet je over Eindhoven en zo.
Maar in jouw geval moeten ze daar maar eens van afwij-
ken… zie je op Teuge. En als het niet lukt: een keer instap-
pen bij vrienden Robert en Chris in de Mooney of de TB. Die
komen geregeld een bakkie doen!
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“IK WAS BIJNA SOLO IN FRANKRIJK!”
Twee boter-
zachte
landingen
Naam Femmo Wernsen
Leeftijd 46
Beroep Constructeur pre-
cisiemechanica
Vliegschool De Kempen
Budel
Instructeur tijdens de solo Peter Coenegracht
Toestel Cessna 152
Aantal uren tot solo 16
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 13-12-2022 14:26