PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 19
volgende fase te brengen”, aldus de Nederlandse topman Arjan Meijer
van Embraer Commercial Aviation. Volgens Meijer heeft Embraer ‘stevi-
ge, maar realistische’ doelen voor de conceptvliegtuigen gesteld.
GESNEUVELD
In de update van december heeft Embraer een aantal elementen uit het
aanvankelijke plan laten vallen. Er komt geen volledig elektrische versie
van de ‘Energia’, die Embraer had beoogd als toestel voor negen passa-
giers. Ook de Energia H2 Gasturbine, waarin plaats zou zijn voor tot wel
vijftig passagiers, heeft het niet gehaald. Dat toestel had Embraer op de
tekentafel gasturbines gegeven die geschikt waren voor waterstof en bio-
brandstof. Embraer wil graag op de relatief korte termijn met nieuwe
vliegtuigen komen die bijna of volledig schoon zijn. De meeste kans
daarop heeft de vliegtuigbouwer naar eigen zeggen met de nu gekozen
vier modellen. Dat neemt niet weg dat Embraer gelooft in een volledig
‘net-zero’ toekomst voor de luchtvaart in 2050.
CONCURRENTEN
Met een negenzitter had Embraer zich nadrukkelijk op het terrein bege-
ven van de Eviation Alice die eind september vorig jaar voor het eerst
vloog. Het Israëlisch-Amerikaanse Eviation heeft al meer dan driehon-
derd exemplaren van het volledig elektrische vliegtuig verkocht. Als Em-
braer zijn plannen voor de Energia-reeks doorzet, komt het wel in het
vaarwater terecht van het Zweedse Heart Aerospace. Dat was aanvanke-
lijk van plan om een elektrisch vliegtuig voor negentien personen op de
markt te brengen. Heart stelde het ontwerp in het najaar van 2022 bij
en presenteerde een elektromotor-aangedreven dertigzitter. Zelfs de na-
men van de twee projecten lijken op elkaar: Embraer heeft het over een
E30, Heart over een ES-30. Heart verwacht dat de ES-30 met dertig pas-
sagiers aan boord bij volledig elektrisch gebruik een bereik heeft van
200 km. Dat kan oplopen tot 400 km in hybride-configuratie.
Over tien jaar écht in de lucht?
De Heart ES-30 komt mogelijk al in 2028 op de markt.De eenmotorige negenzitter is van tafel.
18-19_embraerenergia.indd 19 13-12-2022 13:08