Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023
18 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Helemaal nieuw waren de plannen van Embraer overigens niet: ruim
een jaar eerder had het bedrijf het duurzaamheidsproject ‘Energie’ al
aangekondigd. Daarin gaf Embraer al een denkrichting aan voor schone,
kleine regionale toestellen. In dat plan was nog plaats voor een toestel
met negen zitplaatsen en een variant voor maximaal vijftig passagiers.
Op basis van eigen expertise en input van potentiële klanten en motor-
bouwers, focust het bedrijf nu op toestellen voor negentien en dertig
reizigers.
De hybride modellen E19-HE en E30-HE moeten motoren krijgen die
draaien op een combinatie van accu-elektriciteit en kerosine of sustaina-
ble aviation fuel (SAF). Als klanten volledig kiezen voor biobrandstof, sto-
ten de twee nieuwe toestellen volgens Embraer tot wel negentig pro-
cent minder CO2 uit dan huidige vliegtuigen van gelijk formaat. Bij
gebruik van gewone kerosine is de besparing naar verwachting dertig
procent. De ‘Hybrid Electric’ moet zestig procent minder geluid produce-
ren dan gangbare toestellen en kan mogelijk 500 nm (925 km) ver vlie-
gen. De hybride techniek voor dit type vliegtuig is begin van het volgen-
de decennium beschikbaar, verwacht Embraer.
Voor de waterstofvariant is meer tijd nodig: op de E19-H2FC en E30-
H2FC moeten klanten tot in elk geval 2035 wachten. Bij de inzet van
deze twee modellen komen geen emissies vrij. Ze zijn bovendien ze-
ventig procent stiller dan huidige vliegtuigen. Het bereik van het water-
stoftoestel is daarentegen kleiner dan bij zijn hybride broer: Embraer
houdt het op 200 nm (370 km). Alle vier de varianten hebben twee
motoren met propellers aan de achterkant van de romp.
Embraer benadrukt dat de komst van de toestellen nog niet definitief is.
De toe te passen ontwerpen en technologieën moeten nog verder wor-
den onderzocht op technische en commerciële levensvatbaarheid. Daar-
bij worden volgens Embraer ook mogelijke klanten betrokken. “De erva-
ring en kennis die zij inbrengen zal cruciaal zijn om het project naar de
Fabrikant Embraer heeft nieuwe stappen gezet op weg naar een mogelijk nieuwe, duurzame regionale
vliegtuigfamilie. In december meldde het Braziliaanse bedrijf de productie van een negentien- en een
dertigzitter te overwegen. Daarbij zet Embraer in op accu-elektriciteit en waterstoftechnologie.
EMBRAER WEDT OP TWEE PAARDEN
STATUS UPDATE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Embraer
18-19_embraerenergia.indd 18 13-12-2022 13:08