Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

14 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
SAAB GRIPEN E
Saab heeft uit handen van zowel de Zweedse als Brazili-
aanse militaire luchtvaartautoriteiten het Military Restricted
Type Certificate (MRTC) uitgereikt gekregen voor het Gripen
E-gevechtsvliegtuig. Dit MRTC verklaart dat het vliegtuig vol-
doet aan alle luchtwaardigheids- en vliegveiligheidseisen
die waren opgesteld door de Zweedse en Braziliaanse mili-
taire autoriteiten. De Zweedse luchtmacht heeft tot op he-
den 60 JAS 39E Gripens besteld, maar dit aantal kan nog
oplopen tot 108. Onderhandelingen over een tweede reeks
van mogelijk 36 vliegtuigen zijn inmiddels gestart. De Brazi-
liaanse luchtmacht bestelde 28 Gripen E-eenzitters en acht
Gripen F-tweezitters. Daarvan zijn er inmiddels meerdere
geleverd. Nu het Gripen E-project is gecertificeerd, verlegt
Saab de focus naar het ontwikkelen en testen van nieuwe
functionaliteiten. n
TAMARACK AEROSPACE
Tamarack Aerospace voert momenteel gesprekken met
meerdere luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven
over de mogelijke installatie van de bij Tamarack ontwikkelde
‘Eco Smart winglets’. Volgens de Amerikaanse onderneming
kunnen deze winglets op A320’s leiden tot een brandstofbe-
sparing van tientallen procenten in plaats van de huidige vijf
procent. Tamarack baseert deze voorspellingen op gebrui-
kerservaringen met ongeveer 180 Cessna CitationJets die in-
middels met dergelijke winglets zijn uitgevoerd en die een
brandstofbesparing optekenen van ongeveer dertig procent.
Montage leidt niet alleen tot een groter vliegbereik, maar ook
tot emissiereductie en betere prestaties onder warme om-
standigheden op hooggelegen vliegvelden. Onlangs is een
Cessna M2 GEN2 geüpgraded met de Tamarack-winglets, en
King Air 200- en 350-modellen hebben uitstekend gepres-
teerd als experimenteel vliegtuig dat wordt voorbereid voor
certificering. De bij Tamarack Aerospace ontwikkelde ‘active
load alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het
aanbrengen ervan de vleugelstructuur niet wordt versterkt.
Tamarack heeft wereldwijd twintig Service Centers en drie
Transformation Centers waar vliegtuigen kunnen worden
aangepast. n
SUKHOI SSJ NEW
Wetenschappers
van het Russische
N.E. Zhukovsky Re-
search Center heb-
ben windtunnel-
proeven voltooid
om de aerodyna-
mische kenmerken
van de motorgon-
dels van de Sukhoi
SSJ NEW vast te
stellen. De tests
waren nodig na
het genomen be-
sluit om de SuperJets niet langer met deels westerse SaM-146-motoren uit te rusten
maar met in Rusland ontwikkelde Aviadvigatel PD-8-turbofans.
Een ander doel van de experimenten was het bepalen van de optimale installatiehoe-
ken van vortexgeneratoren op de motorgondels van PD-8-motoren. De tests werden
uitgevoerd in de TsAGI transsone buis bij kruissnelheden van Mach 0.75–0.82.
Naast gewichtsstudies werd met behulp van een oliefilmmethode de luchtstroom rond
de vleugel, de motorophanging en de motorgondel gevisualiseerd om mogelijke gebie-
den met ongunstige interferentie te identificeren. Deze visualisatie toonde geen nadeli-
ge effecten op het gebied van installatie van de motorgondel PD-8.
De volgende fase van de werkzaamheden vindt plaats in het voorjaar van 2023. De
specialisten van het instituut zullen experimentele studies moeten uitvoeren om de be-
rekende resultaten te bevestigen voor het verbeteren van de aerodynamische eigen-
schappen van de lift van de vleugels. n
VERTIPORT
Op het Franse vliegveld Pontoise is een volgende stap gezet in de opkomst van Urban
Air Mobility (UAM). Diverse internationale luchtvaartbedrijven hebben daar Europa’s eer-
ste vertiport geopend: een start- en landingsomgeving voor eVTOL’s.
Het gaat om een samenwerking van onder meer luchthavenexploitant Groupe ADP en
Skyports, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, ontwikkelen en beheren
van vertiports. De Duitse bouwer van eVTOL’s Volocopter speelt eveneens een belangrij-
ke rol in het project. De vertiport op Pontoise Aerodrome, ongeveer 40 kilometer ten
noordwesten van het centrum van Parijs, is vooralsnog een testomgeving voor het vlie-
gen met eVTOL’s. Het omvat naast een landingsplatform ook een passagiersterminal,
onderhoudshangar en verkeersleidingsgebouw. Het doel van de testomgeving is om in
2023 zo realistisch mogelijk vliegverkeer met elektrische verticaal stijgende en landende
voertuigen (eVTOL’s) uit te voeren. Daarbij horen bijvoorbeeld zaken als veiligheidscon-
troles van passagiers en het opladen van eVTOL’s. Het Parijse project stuurt aan op de
introductie van passagiersvluchten met eVTOL’s in 2024, als in Parijs de Olympische
Spelen en Paralympics worden gehouden. Er moeten op dat moment vijf vertiports in
gebruik zijn, waaronder op de vliegvelden Charles de Gaulle en Le Bourget. De bedoe-
ling is om in 2024 te vliegen met een vloot van tien VoloCity’s, die per uur twee tot drie
vluchten moeten uitvoeren. Volocopter is niet de enige bekende eVTOL-fabrikant die
aan de proeftuin in Parijs meewerkt. Andere bekende namen zijn onder meer Lilium, Jo-
by, Vertical Aerospace en sinds kort ook Eve Air Mobility (Embraer). n
CHINESE ORDERS
Zeven Chinese leasemaatschappijen hebben tijdens de Zhuhai Airshow 300 C919-
en dertig ARJ21-vliegtuigen besteld. COMAC had naar eigen zeggen op dat moment
815 bestellingen van 28 klanten voor de C919 en 616 bestellingen van 23 klanten
voor de ARJ21-700 in de boeken. Door nieuwe overeenkomsten staan nu 1.115 be-
stellingen voor de C919 opgetekend en 946 voor de ARJ21-700. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 13-12-2022 12:19