Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 11
BOEING
737-800BCF
Alaska Airlines heeft de 737-800BCF-conversie van Boeing geselecteerd voor twee 737-800’s. Met het oog daarop worden twee toestellen uit de
eigen vloot verkocht aan leasemaatschappij BBAM. Na ombouw huurt de luchtvaartmaatschappij beide toestellen voor langere tijd terug van BBAM.
De ombouw van beide 737-800’s vindt plaats in Costa Rica bij Cooperativa Autogestionaria de Servicios Aeroindustriales (COOPESA). De Boeings
zullen vervolgens in 2023 en 2024 worden toegevoegd aan een uit drie Boeing 737-700F-vrachtvliegtuigen bestaande vloot. De vrachtversies krij-
gen een laadvermogen van 23,9 ton verdeeld over twaalf standaardcontainers. De toestellen krijgen een vliegbereik van 2.000 nm (3.704 km).
Een 700F kan tot negentien ton vracht meenemen over maximaal 200 nm (5.926 km). n
737 MAX
Het Japanse Skymark Airlines wil tot twaalf 737 MAX-varianten kopen in het ka-
der van vlootmodernisering. De luchtvaartmaatschappij is van plan vier 737
MAX 8 en MAX 10’s te bestellen met opties voor twee extra jets. Los daarvan
zal de luchtvaartmaatschappij zes 737 MAX 8-varianten, die nu nog eigendom
zijn van een leasemaatschappij, aan haar vloot toevoegen. n
777-8F
Boeing en Silk Way West Airlines hebben een bestelling van twee 777-8 Freighters afgerond, met
opties op nog eens twee extra vliegtuigen. De Azerbeidzjaanse vrachtvervoerder, die veertig be-
stemmingen over de hele wereld bedient, is de eerste klant in de Eurazië-regio van dit nieuwe ty-
pe vrachtvliegtuig. n
VRACHT(OMBOUW)MARKT
Volgens de laatste Boeing World Air Cargo Forecast (WACF) zal de wereldwijde vrachtvloot de komende twintig jaar naar verwachting in
omvang verdubbelen dankzij een gemiddelde jaarlijkse groei van het vrachtverkeer met 4,1%.
Het geschatte jaarlijkse groeipercentage van 4,1% is vergelijkbaar met een percentage van 3,6% tussen 2001 en 2021 en wordt gesti-
muleerd door onder meer de groei van e-commerce, de groei van het express-netwerk en een afhankelijkheid van luchtvracht.
Daarbij wordt verwacht dat de wereldwijde vrachtvloot in de komende twintig jaar met 60% zal toenemen tot meer dan 3.600 in de ko-
mende twee decennia. Hierdoor zullen de komende twintig jaar bijna 2.800 productie- en omgebouwde vrachtvliegtuigen worden gele-
verd voor groei en vervanging van oudere vliegtuigen. Van die 2.800 worden er naar verwachting ongeveer 950 nieuw gebouwd en de
rest omgebouwd. n
KC-46A
Boeing heeft een aanvullende opdracht in de wacht gesleept voor twee KC-46A Pegasus tank-
vliegtuigen voor de Japanse luchtmacht. Deze zal hierdoor met zes toestellen van dit type gaan
vliegen. Oorspronkelijk zouden dit er drie zijn, maar de Japanse luchtmacht wilde later nog een
vierde toestel van dit type. De eerste KC-46A werd formeel eind december 2017 besteld, de laat-
ste in december 2018. De eerste voor Japan bestemde KC-46A Pegasus werd in oktober 2021
overgedragen aan de Japanse luchtmacht. n
747
De allerlaatste Boeing 747 heeft op 6 december 2022 de widebody-fabriek verlaten vooraf-
gaand aan de levering aan Atlas Air begin 2023. De productie van de 747, ‘s werelds eerste
vliegtuig met twee gangpaden, begon in 1967 en duurde 54 jaar, waarin in totaal 1.574 vlieg-
tuigen werden gebouwd. Met 76,2 m is de 747-8 het langste commerciële vliegtuig dat in
dienst is. Bij normale kruissnelheden legt de 747-8 ongeveer de lengte af van drie FIFA-voet-
balvelden per seconde. Het laatste vliegtuig is een 747-8 Freighter. Dit model heeft een laad-
vermogen van 133,1 ton, genoeg om 10.699 massieve goudstaven of ongeveer 19 miljoen
pingpongballen of golfballen te vervoeren. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 13-12-2022 12:19