Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

10 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
A330 MRTT
De Royal Air Force, Airbus en andere indu-
striële partners hebben medio november
2022 ‘s werelds eerste 100% duurzame
luchtvaartbrandstof (SAF)-vlucht uitgevoerd
met een in gebruik zijnd militair vliegtuig.
Het is ook de eerste 100% SAF-vlucht van
elk vliegtuigtype die wordt uitgevoerd in het
Britse luchtruim. Een RAF Voyager werd
daarbij volledig aangedreven door 100% duurzame luchtvaartbrandstof op beide motoren, de
toekomst van vliegende militaire vliegtuigen. De vlucht was een gezamenlijke inspanning van
de RAF, vliegtuigfabrikant Airbus, het Britse ministerie van Defensie, de Britse vliegtuiglease-
maatschappij AirTanker en motorfabrikant Rolls-Royce, waarbij de brandstof werd geleverd
door Air bp. n
A400M
De levenscyclus van de Airbus A400M MSN4 loopt ten einde. Met meer dan 2.000 vlieguren,
1.000 vluchten en na vele missies en campagnes voltooid te hebben, keert het Airbus-proto-
type dat bekend staat als ‘Grizzly 4’ binnen het team terug naar Bremen na bijna twaalf jaar
grenzen verleggen om de mogelijkheden van de A400M maximaal te ontwikkelen. Met de pi-
loten Michel Gagneux en Luis Daniel Sabariegos in de cockpit voerde de MSN4 zijn laatste
vlucht uit naar Bremen – nummer 1.000 en de laatste in zijn carrière – waar het toestel nu kan
gaan genieten van een welverdiend pensioen na bijna twaalf jaar in dienst te zijn geweest en
na zijn buitengewone bijdrage aan de ontwikkeling van de A400M. MSN4 is door de jaren
heen gebruikt voor allerlei testvluchtcampagnes om belangrijke capaciteiten te ontwikkelen,
zoals onder andere het droppen van vrachten, Low Level Flight of Air-to-Air Refuelling. Sinds
de eerste vlucht op 20 december 2010 is het team achter de MSN4 elke uitdaging aange-
gaan en trots op hoe dit vliegtuig heeft bijgedragen aan het opnieuw vormgeven van de toe-
komst van militaire operaties, waardoor de A400M Atlas vandaag een volwassen, betrouw-
baar en modern vliegtuig is. n
AIRBUS
BABCOCK
Babcock heeft een vierjarige overeenkomst ge-
tekend (met nog vier optiejaren) om de Light
Aircraft Flying Task (LAFT2) voor het Britse mi-
nisterie van Defensie te blijven exploiteren met
Grob Tutor trainingsvliegtuigen. Het eerste
10-jarige LAFT-contract werd voltooid in 2009
en opnieuw toegekend aan Babcock voor nog
eens tien jaar (met drie optiejaren) vanaf 1 april
2009 onder de werktitel ‘LAFT2’. Dit contract
werd in 2019 opnieuw verlengd met nog eens
drie jaar en recent opnieuw met nog eens vier
jaar (met nog vier optiejaren).
In de 23 jaar van LAFT zijn bijna 700.000 vlieg-
uren geleverd ter ondersteuning van vliegoplei-
dingen. n
ATLAS AIR
Atlas Air Worldwide Holdings, Inc. mag van de
Amerikaanse luchtmacht (USAF) ook de ko-
mende vijf jaar piloten en boordwerktuigkundi-
gen opleiden voor Air Force One, het Ameri-
kaanse presidentiële vliegtuig. In het kader van
deze vijfjarige verlenging zullen bemanningen
van de VC-25 van de luchtmacht, een aange-
paste versie van de Boeing 747-200, grond- en
vluchtsimulatortraining krijgen bij Atlas Airs trai-
ningscentrum in Miami, Florida. ‘Air Force One’,
de aangewezen roepnaam van het vliegtuig
wanneer de president aan boord is, bestaat
momenteel uit twee speciaal geconfigureerde
Boeing 747-200B’s.
De laatste vier Amerikaanse presidenten zijn
naar locaties over de hele wereld gevlogen met
door Atlas opgeleide piloten en boordwerktuig-
kundigen die hun 747-certificering van Atlas Air
hadden ontvangen. De vrachtmaatschappij is
sinds 2007 aangewezen als opleidingspartner
voor de Amerikaanse luchtmacht en nam eind
november 2022 de voorlaatst geproduceerde
Boeing 747-8F in ontvangst. Dat toestel wordt,
evenals de allerlaatste 8F, gehuurd door het
Duitse logistiekbedrijf Kuehne+Nagel. n
A220-300
Croatia Airlines heeft getekend voor zes A220-
300’s. Daarnaast heeft de maatschappij aangege-
ven nog eens negen toestellen van dit type te willen
gaan leasen.
De leveringen zullen plaatsvinden tot 2026, waarna
de luchtvaartmaatschappij een vloot van één type
zal exploiteren. De vliegtuigen zullen worden gecon-
figureerd om respectievelijk plaats te bieden aan
127-148 passagiers. n
A330-900NEO
De Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Azul Linhas Aéreas
heeft een aanvullende order geplaatst voor drie A330-
900neo’s. Azul tekende in september 2017 voor de vijf vlieg-
tuigen van dit type om deze te gaan inzetten op onder meer
routes naar Amerika en Europa. Dat vijftal zou bij leasemaat-
schappij Avolon worden gehuurd die in mei 2019 begon met
de leveringen aan Azul. De toestellen bij Azul bieden plaats aan
298 passagiers in een ‘Air Space by Airbus’ waarbij 34 vlieggas-
ten in de businessklasse vervoerd gaan worden, 96 in Economy Xtra en 168 in Economy. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 13-12-2022 12:19