74 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
De plaats van handeling is San Diego, een stad aan de westkust van de
Verenigde Staten met 1,4 miljoen inwoners. naast het internationale
vliegveld kent deze plaats ook een burgervliegveld met de naam Brown
Field Municipal airport. Deze voormalige marinevliegbasis kwam in 1962
in handen van de gemeente San Diego. Het veld ligt even ten zuiden
van de stad, op slechts tweeënhalve kilometer van de grens met Mexico.
Het circuit ligt dan ook ten noorden van de twee parallelle banen
08L/26r en 08r/26L. anders zou het verkeer te dicht bij Tijuana airport
komen. Dit Mexicaanse vliegveld ligt ook tegen de grens aan. Op de dag
van het ongeval wordt de verkeerstoren van Brown Field bemand door
een trainee die zowel de Local als Tower verkeersleidingstaken uitvoert.
Een andere, ervaren verkeersleider houdt toezicht.
EaglE 1
Op zondagochtend 16 augustus 2015 is het prima vliegweer in San
Diego. Met een wolkenloze hemel is het zicht uitstekend. De tempera-
tuur komt ’s ochtends al boven de 30 graden uit. Om 08:30 uur vertrekt
een rockwell Sabreliner voor een lokale vlucht. Het vliegtuig heeft geen
opvallend kleurenschema of logo. Wat wél opvalt is de grote pod onder
de romp, die te maken heeft met de aard van het vliegtuig. Deze voor-
malige zakenjet heeft nog gevlogen voor de overheid van de Mexicaan-
se staat Coahuila. Maar nu niet meer. Sinds 2007 is het vliegtuig eigen-
dom van BaE Systems, het voormalige British aerospace. BaE Systems
is actief in de defensie-electronica-industrie. in amerika zijn een aantal
vliegtuigen aangepast voor tests ten behoeve van de uS navy. Een van
die kisten is de Sabreliner n442rM, callsign Eagle 1.
N1285U
Terwijl Eagle 1 bezig is met de missie, vertrekt een Cessna 172 van het
nabijgelegen Montgomery-Gibbs Executive airport. Dit geel-witte vlieg-
tuig met de registratie n1285u zet koers naar Brown Field. Om 10:49
uur neemt de piloot contact op met de verkeersleiding en vraagt toe-
stemming om wat touch-and-go-oefeningen te doen in het VFr-circuit.
Dat is geen probleem en om 10:52 uur geeft de traineeverkeersleider
toestemming om een touch-and-go uit te voeren op baan 26r. Twee
minuten later roept de piloot om dat hij een doorstart maakt. De ver-
keersleider geeft de vlieger instructies om een andere Cessna te volgen
die ook bezig is met een oefening in het circuit.
In augustus 2015 komen twee vliegtuigen met elkaar in botsing in het circuit van een vliegveld nabij San
Diego, Californië. Voor de Amerikaanse onderzoekers is dit ongeval reden om te waarschuwen dat het
aloude concept van ‘see and avoid’ niet altijd werkt.
WannEEr ‘SEE anD aVOiD’ NiEt wErkt
ONGEVALANALYSE Door: Harro ranter, the aviation Safety network – Foto’s: nTSB
74-75-76-77_ongevalanalyse.indd 74 19-12-16 14:03