64 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
OntWikkelingen Door: peter ten Berg
helikopters groeit de vloot naar zeven toestellen en de nieuwe taken
sluiten ook goed aan op de markt die zij al bedienen. Van Saaze licht toe
dat de keuze voor d...
helikopters groeit de vloot naar zeven toestellen en de nieuwe taken
sluiten ook goed aan op de markt die zij al bedienen. Van Saaze licht toe
dat de keuze voor de grotere H-145 is genomen vanwege de behoefte-
stelling vanuit raV Fryslân. Waar de traumahelikopters als hoofdtaak het
met spoed overvliegen van medisch personeel naar een ongevalslocatie
hebben, heeft de ambulancehelikopter primair het vervoer van een pati-
ent als taak. Daarnaast is er ook extra plaats om een partner of ouder
achteringang van de H-145 biedt ruime toegang voor de brancard. De pH-OOp op de flightline van vliegbasis Leeuwarden.
van de patiënt in de H-145 mee te laten vliegen. Of in de toekomst de
EC-135-traumahelikopter vervangen gaat worden door de grotere
H-145, zal ook hier uiteindelijk een afweging van de klant zijn. Het me-
rendeel van de traumapatiënten wordt echter over de weg met een am-
bulance naar het ziekenhuis vervoerd. Daarnaast genereert de kleinere
en lichtere EC-135 minder ‘downwash’ en zullen er daardoor meer loca-
ties geschikt zijn om te kunnen landen.