PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017 63
onmiddellijk is gestart met aankoop van beide helikopters, die ook nog
voorzien moesten worden van het specifieke medische interieur van het
Zwitserse Bucher. Deze medische voorzieningen wijken in de basis niet
af van de inrichting van de traumahelikopter. in de herfst werden de eer-
ste vier piloten opgeleid bij LifeFlight te Bonn-Hangelar voor hun Visual
Flight rules (VFr) kwalificatie inclusief instrument rating (ir). Twee van
hen zijn vervolgens nog opgeleid voor Type rating instructor (Tri). in
december volgde een tweede groep van vier piloten deze opleiding,
waarmee anWB-Maa in totaal acht piloten beschikbaar heeft voor de
ambulancedienst. Ondanks dat er meer boven water wordt gevlogen,
voorziet de standaardpilotentraining hierin en zijn er geen aanvullende
eisen gesteld vanuit de European aviation Safety agency (EaSa). Dat
een van de H-145’s voorzien is van opblaasbare drijvers is ook meer
toeval dan een eis. na alle inspanningen kon de ‘Medic01’, het callsign
van de ambulancehelikopter, op 16 november de dienst overnemen,
die werd waargenomen door de Kustwacht-helikopters vanuit Den Hel-
der. Tot 16 februari 2017 zal de dienst worden uitgevoerd tussen 08:00
uur ’s ochtends en 16:00 uur ’s middags. in deze periode wordt tijdens
de operatie nog dagelijks getraind met de raV-bemanningsleden. De
Kustwacht zal dan nog worden ingezet voor de nachtvluchten. Vanaf
16 februari 2017 zal de anWB-Maa de vluchten in twee ploegen 24/7
uitvoeren. Volgens ruitenberg zal er nog een aanvullende training
komen voor het gebruik van nachtzichtapparatuur, de night Vision
Goggels (nVG) die uiterlijk 16 november 2017 officieel zullen zijn in-
gevoerd. Zonder nVG’s zal er in het donker alleen worden geland op
verlichte helikopterlandingsplaatsen, waarover elk eiland beschikt. De
piloot kan tijdens de vlucht via radiofrequenties de verlichting inschake-
len.
Keuze
anWB-Maa-directeur petra van Saaze ziet het vijfjarig contract met raV
Fryslân als een nieuwe mijlpaal voor haar bedrijf. Met die beide nieuwe
Tjerk Hiddes, bestuurder raV Fryslân. Chef-piloot Leeuwarden Gepco ruitenberg. anWB-Maa-directeur petra van Saaze.
De H-145 biedt genoeg ruimte voor de verpleegkundige, patiënt en extra passagier(s).
62-63-64_waddenheli.indd 63 19-12-16 13:59