60 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
OnTwIkkelIngen Door: kees Otten en Wim Das - Foto’s: airbus Defence and Space
Breuk met verLeden
aan boord is volop aandacht voor ergonomie, wat onder meer blijkt uit
een toilet (voor mannen en vro...
OnTwIkkelIngen Door: kees Otten en Wim Das – Foto’s: airbus Defence and Space
Breuk met verLeden
aan boord is volop aandacht voor ergonomie, wat onder meer blijkt uit
een toilet (voor mannen en vrouwen) en een echte keuken. Dankzij het
uitgekiende ontwerp en het gebruik van veel composiet heeft het toestel
in de lucht en zeker op grote hoogte bijna dezelfde wendbaarheid als
een jachtvliegtuig. Dit werd meerdere malen gedemonstreerd op vlieg-
shows. De glass cockpit is modulair ingericht met HuD’s en digitale in-
strumenten, en gebaseerd op de a380. Een a400M-piloot kan in zeven-
tien dagen leren vliegen op een a380, maar andersom vergt dat drie
Omschakelen van a400M naar a380 kost piloten zeventien dagen. Het boarden verloopt ‘ergonomisch’. (Foto: Wim Das)
maanden. jonge piloten starten hun initiële training bij Lufthansa op een
simulator en aansluitend volgt een militair stuk. Vervolgens blijft 30-40%
militair en keert de rest terug naar de civiele sector. De Full Flight Simula-
tor (FFS) voor de a400M is van Thales en zo geavanceerd en doeltref-
fend dat vrijwel iedere situatie kan worden nagebootst, inclusief heftige
turbulentie, brand in de motor en heftige trillingen. De verhouding
vluchtsimulator versus vlieguur is 42:1 terwijl dit bij de Transall nog 1:1,5
was. Er is dus veel veranderd. Het grootste deel van de opleiding vindt
plaats in de simulator en er zijn nog slechts weinig praktijkuren nodig