58 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
Europa zag wel wat in het nieuwe transporttoestel, want de oudere mo-
dellen van de C-130 Hercules en de Transall’s waren nodig aan vervan-
ging toe. aanvankelijk was men dan ook enthousiast over dit project.
niet alleen plaatsten acht landen orders, maar zij participeerden ook in
de ontwikkeling. alles duurde echter veel langer dan verwacht. Zo werd
het eerste toestel pas in 2007 geassembleerd in de EaDS-fabriek in Se-
villa terwijl er al gepraat werd sinds de jaren tachtig en negentig van de
vorige eeuw. Eigenlijk was er geen turboprop in het Westen beschikbaar
die het grote gewicht kon dragen en de beoogde prestaties kon leveren.
Grote motorfabrikanten lieten het afweten waardoor de ontwikkeling van
de a400 stil lag. Hoewel Pratt & Whitney Canada nog wel een gooi deed
met de PW180, ging de order uiteindelijk in 2002 naar het relatief on-
bekende Europrop die de TP-400 D-6-motoren ontwikkelde en daar-
mee de krachtigste turbopropmotor in de westelijke wereld. Hier bleek
ook later de achilleshiel te liggen.
AAnpAssingen
Toeleveringsbedrijven sloten met hun componenten niet geheel aan op
de werking van de motoren; problemen met de Propeller Gear Boxes
(PGB) brachten de vliegveiligheid in gevaar. Hier werd pas serieus naar
gekeken toen op 9 mei 2015 productie-exemplaar MSn23 voor de
Turkse luchtmacht tijdens een testvlucht crashte op San Pablo airport te
Sevilla. Lezingen lopen uiteen over de oorzaak. Zo zou de FaDEC-sensor
informatie niet kunnen hebben verwerken door softwarefouten waar-
door drie van de vier propellers niet draaiden, met verlies van vermogen.
De Airbus A400M is een prestigieus project geworden voor Airbus Industries. Tot aan de introductie
werkte het Airbus-consortium hoofdzakelijk aan straalverkeersvliegtuigen. Met het accepteren van een
ontwikkeling in de militaire sector werd een nieuwe weg ingeslagen in de hoop hier ook iets te gaan
betekenen. Het werd echter een lange weg.
a400M EinDELijk ‘op de rit’
OnTwIkkelIngen Door: kees Otten en Wim Das – Foto’s: airbus Defence and Space
Eerste vlucht: 11 december 2009.
58-59-60-61_a400m.indd 58 19-12-16 13:57