PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017 57
plaar wordt geleverd aan de raF voor evaluatie in het kader van de aan-
besteding. De Firecracker moet het daarbij opnemen tegen onder meer
de Embraer Tucano, Pilatus PC 9 en australian aircraft Consortium aaC
a20 Wamira. aangezien deze aanbesteding voorschrijft dat het gekozen
vliegtuig in het Gemenebest moet worden gebouwd, heeft Embraer een
overeenkomst gesloten met Shorts voor de eventuele bouw van de Tu-
cano. Pilatus heeft een soortgelijk akkoord gesloten met British aero-
space. De Firecracker zou eventueel kunnen worden gebouwd in
samenwerking met Westland aerospace.
Verloren
Helaas voor nDn aircraft vallen de militairen voor een sterk gewijzigde ver-
sie van de Tucano. Dit heeft weinig te maken met de vliegeigenschappen
van de Firecracker die door de raF als ‘uitmuntend’ worden beschreven.
Het feit dat de bouwer van de Tucano-motor (het amerikaanse Garrett)
enorme compensatiecontracten heeft afgesloten, is wél de hoofdreden. Bo-
vendien willen de Britten een ‘oude ereschuld’ vereffenen met de Brazilia-
nen. Die hadden hun immers landingsrechten toegekend tijdens de Falk-
land-oorlog. Bovendien heeft noord-ierland, waar de Tucano gebouwd zal
worden, net een economische crisis achter de rug. na de sluiting van de De
Lorean autofabriek heerst er een bedrukt economisch klimaat en de bouw
van een nieuw vliegtuig kan de werkgelegenheid terug aanzwengelen en
het vertrouwen van de bevolking in de economische groei herstellen.
alhoewel nDn na het afketsen van de onderhandelingen met de raF
nog poogt een civiele versie van de Firecracker op de markt te brengen,
worden er geen vliegtuigen van dit type meer geproduceerd. Het bedrijf
gaat dan ook failliet in 1985.
normAn 1t FirecrAcker
in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor P & WCPT6A-25, 715 pk
Lengte 8,33 m
Spanwijdte 7,92 m
Hoogte 3,25 m
Leeggewicht 1.117 kg
MToW 1.633 kg
Vne 533 km/h
Maximumsnelheid 367 km/h
Kruissnelheid 333 km/h
overtreksnelheid 111 km/h
Klimvermogen 10,5 m/sec
roll rate 200°/sec
Belastinglimieten +9/-6G
Vliegbereik 1.158 km
Plafond 8.260 m
Bewapening vier punten met
capaciteit van 181 kg elk
Het toestel wordt ook met bewapening voorgesteld. Brits civiel geregistreerd exemplaar.Een Firecracker in de Verenigde Staten.
De turbovariant bij national Test Pilot School op Mojave airport California.
Turbovariant dankzij aanbesteding raF.
Eerste vlucht: 26 mei 1977.
56-57_firecracker.indd 57 19-12-16 13:56