Pagina 49 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2017

RoyAL ThAi AiRfoRce
De luchtmacht van Thailand heeft bij Sukhoi
Civil Aircraft (SCAC) en SuperJet International
(SJI) opnieuw een Sukhoi Business Jet (SBJ)
besteld. Het toestel moet in 2018 geleverd
worden. De Thaise luchtmacht bestelde in
september 2014 twee inmiddels geleverde
SBJ’s. Deze toestellen hebben een VIP-zone
met vier stoelen, een business-gedeelte met
plek voor zes en een economyklasse voor vijf-
tig passagiers. De derde SBJ gaat plaats bieden
aan vier VIP-gasten en maximaal 73 andere
passagiers. Het toestel zal worden gebouwd
en ingericht in de SCAC-fabriek in Komsomolsk
aan de Amoer en krijgt een vliegbereik van
meer dan 4.500 km. De fabrikant leverde tot
op heden 111 SSJ100-95’s af, waaronder acht
in SBJ-uitvoering en meerdere in ambulance-
uitvoering. n
sikoRsky
De Chileense luchtmacht heeft zes tweemotorige S-70i Black Hawk helikopters besteld. De heli-
kopters zullen in de Poolse vestiging van Sikorsky worden gebouwd en vanaf 2018 geleverd. De
toestellen zullen in Chili worden ingezet naast helikopters van het type Bell 421 en UH-1. Onder-
deel van het nu getekende contract is de levering van reserve-onderdelen, training en technische
ondersteuning op locatie. n
nh90 c/n 300
NH Industries heeft de driehonderdste NH90-
transporthelikopter afgeleverd. De betreffende
helikopter was bestemd voor de Spaanse
luchtmacht. Het bij Airbus Helicopters in het
Spaanse Albacete gebouwde toestel wordt
toegevoegd aan de Fuerzas Aeromóviles del
Ejército de Tierra (FAMET). NH90 NFH- en
TTH-varianten zijn door dertien landen besteld
die er gezamenlijk 515 bestelden. Met de 299
eerder geleverde NH90’s is meer dan
120.000 uur operationeel gevlogen. De
Spaanse overheid besloot in 2007 de NH90
aan te schaffen. Oorspronkelijk bestond de or-
der uit 45 TTH-varianten, maar dit aantal werd
later teruggebracht tot 22. n
isRAeL AeRosPAce inDusTRies
Israel Aerospace Industries (IAI) heeft een Col-
lision Warning System (CWS) ontwikkeld dat
piloten van militaire gevechtsvliegtuigen waar-
schuwt voor een mogelijke botsing met com-
merciële en civiele vliegtuigen. IAI’s Malam-di-
visie slaagde er daarbij in de gegevens van het
militaire IFF (Identification Friend/Foe) en ci-
viele ADS-B (Automatic Dependent Surveillan-
ce – Broadcast) te integreren. De gegevens
van het CWS kunnen alleen door de gevechts-
vlieger worden gezien en niet door piloten van
civiele vliegtuigen. De waarschuwingen wor-
den op drie manieren gegeven: per stem, met
een grafisch symbool op een tablet en op de
cockpit-displays. n
GRob G 120 TP
Grob Aircraft heeft de eerste twee G 120 TP
turboproptrainers afgeleverd bij Affinity Flying
Training Services op de Britse luchtmachtbasis
RAF Cranwell. Daar zullen de toestellen in
het kader van het Military Flight Training Pro-
gram bij de Britse strijdkrachten worden inge-
zet voor zowel navigatievluchten als nacht-
en instrumentvluchten. Affinity bestelde voor
dit doel 38 G 120 TPS’s die eind 2017 gele-
verd moeten zijn voor inzet vanaf RAF Cran-
well en RAF Barkston Heath. De leveringen
vormen onderdeel van een omvangrijk moder-
niseringsprogramma bij de Britse strijdkrach-
ten. n
PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2017 49
48-49_lastminutemilitair.indd 49 19-12-16 13:34