Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017 43
Gulfstream introduceerde de G600 medio oktober 2014 tijdens een
presentatie voor 3.000 genodigden en medewerkers waarbij vrijwel di-
rect tientallen orders werden opgetekend voor de gelijktijdig aangekon-
digde G500. De eerste klant die met de nieuwe G500 gaat vliegen,
wordt Flexjet dat een gemengde order plaatste voor G450’s (10),
G500’s (6) en G650’s (10). Ook werden opties genomen op 28 toe-
stellen. Daarnaast tekende Qatar Executive een intentieverklaring in twee
fasen voor dertig zakenjets van het type G500, G600 en G650Er.
G500
De G500 mag inmiddels in productie worden genomen dankzij de Type
inspection authorization (Tia). Dat toestel vloog op 18 mei 2015 voor het
eerst en bereikte inmiddels een vlieghoogte van FL530 (16.154 m). Met
vier vliegende prototypes is in de achterliggende anderhalf jaar meer dan
800 uur gevlogen. Daarbij tekende prototype T1 op 13 december 2016
de driehonderdste vlucht op terwijl testtoestel T3 die dag voor de hon-
derdste keer opsteeg. De zakenjet krijgt een vliegbereik van 5.000 nm
(9.260 km) bij een kruissnelheid van Mach 0.85. Wordt Mach 0.90 gevlo-
gen, dan komt het toestel non-stop 3.800 nm (7.038 km) ver. Het toestel
moet in 2018 op de markt komen en krijgt een in drie zones verdeelde
cabine met een breedte van 2,13 m bij een stahoogte van 1,88 m.
ACS
De ontwikkeling van de G600 loopt parallel aan die van de G500 waar-
bij de fabrikant meer dan 55.000 uur aan testwerkzaamheden spen-
deerde om beide modellen gecertificeerd te krijgen. Daarbij werd in fe-
bruari 2016 voor het eerst met de G600 virtueel gevlogen in een ‘iron
bird’, waarmee de belangrijkste systemen werden beoordeeld. in de
cockpits zijn Symmetry Flight Decks aangebracht met door BaE Systems
active control sidesticks (aCS) besturing en touchscreens. Bij deze ge-
avanceerde vorm van besturing worden door piloten gegenereerde
stuurkrachten direct voelbaar in de sticks. Op die manier kan een realisti-
scher vlieggevoel worden gerealiseerd dan met de huidige sidestick-be-
sturing mogelijk is. Beide sticks zijn elektronisch met elkaar verbonden
zodat beide piloten de gegeven input op de besturingsorganen gelijktij-
dig kunnen voelen. Deze technologie was tot op heden alleen beschik-
baar voor militaire gevechtsvliegtuigen. Ook is een derde generatie Gulf-
stream Enhanced Vision System (EVS) voorzien evenals Honeywell
Primus Epic avionica. Beide vliegtuigen krijgen nieuw ontwikkelde Pratt &
Whitney PW800 turbofans.
PrototyPeS
Voor de G600 wordt een vliegbereik voorzien van respectievelijk
6.200 nm (11.482 km) bij Mach 0.85 of 4.800 nm (8.890 km)
bij Mach 0.90. Voor dit toestel zijn vier cabinezones voorzien bij dezelf-
de breedte en hoogte. Beide vliegtuigen kunnen maximaal negentien
passagiers vervoeren waarbij op FL510 (15.545 m) de cabinedruk
overeenkomt met een hoogte van 1.578 m. Er zijn nog vier andere
prototypes in aanbouw. Het toestel moet in 2019 op de markt ko-
men.
Bij Gulfstream Aerospace Corp heeft de nieuwe G600-zakenjet op 17 december 2016 voor het eerst
gevlogen. Daarbij werd een vlucht uitgevoerd van 2:53 uur. Gemikt wordt nu op certificatie in 2019.
MaiDEn FLiGHT GulfStreAm G600
StAtuSreport Door: ruud Vos – Foto’s: Gulfstream aerospace
Een van de vier G500’s.
interieur G500.
43_eerstevluchtg600.indd 43 19-12-16 13:32