PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017 39
Piper vloog al in 1979 voor het eerst met een conceptmodel van een
eenmotorig toestel met een drukcabine. Dit proces werd vervolgd in
1982 met de eerste vlucht van het prototype van de Pa-46-310P, die de
naam Malibu kreeg. Met dat model werd een nieuwe standaard gezet in
de markt voor eenmotorige privé- en zakenvliegtuigen.
EvolutiE
in 1983 verwierf de Malibu haar typecertificaat en werd aan de eerste
klanten geleverd. Vier jaar later volgde de Pa-46-350P Malibu Mirage,
voorzien van een 350 pk Textron Lycoming, aangevuld met enkele be-
trouwbaarheidsaspecten zoals dubbele turbochargers, intercoolers en
vacuümpompsystemen. in 1988 werd het conceptprototype uit 1979
aangepast en voorzien van een Pratt & Whitney Canada PT6a turboprop-
motor. Het project ging daarna de ijskast in, maar werd daar in 1997
weer uitgehaald en als Pa-46-500T Malibu Meridian aangekondigd,
waarna nog enkele aangepaste versies volgden. Van de Malibu Mirage
werd ook nog een variant zonder drukcabine in de markt gezet: de Pa-
46r-350T Matrix.
In the PIcture Door: Ben ullings, aviation Photos international
Breda International Airport biedt onderdak aan twee verschillende versies van de Piper PA-46.
Die gingen in juli 2016 samen de lucht in voor een fotosessie.
PiPEr PA-46 MAlibu Mix N417rK EN PH-roD
jan Vlasveld bij de PH-rOD. Marco van der Horst bij zijn jetPrOP.Het ‘kantoor’ van de jETPrOP.
39-40-41-42_itp.indd 39 19-12-16 13:31