Pagina 34 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2017

34 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
Den Hertog kan gezien worden als het boegbeeld van de aKCD-gedach-
te. De chief engineer was niet alleen betrokken bij onder meer de Fok-
ker F28, F100 en F70, maar ook bij de KDC-10 en de Gulfstream-V za-
kenjet. Zelfs na z’n pensionering ging hij gewoon door en is tot op de
dag van vandaag betrokken bij de netherlands aircraft Company en de
ontwikkeling van de Fokker 130nG. Maar feitelijk verdienen alle pro-
grammamanagers voor hun belangeloze inzet deze award. Want het
succes van de aKCD is voor een groot deel aan hun luchtvaartpassie en
betrokkenheid te danken. En niet te vergeten ieders eigen netwerk waar-
door de specifieke programma-inbreng is gegarandeerd.
Het begin
“ik had tien jaar geleden niet kunnen bedenken dat deze dag een blij-
vertje zou worden”, zegt initiatiefnemer Pieter Voeten. “Maar het feit dat
fabrikanten als airbus en Boeing vanaf het allereerste begin ieder jaar
hun bereidheid toonden om weer te komen presenteren, zegt wel iets
over de kwaliteit van het programma. Klaarblijkelijk zien zij veel in het
uitwisselen van kennis en ideeën en het daardoor versterken van de
vakkennis van studenten en professionals. Bovendien wisten testpiloten
als Etienne Miche de Malleray (airbus) en Mike Bryan (Boeing) hun ge-
hoor op onnavolgbare wijze te boeien.”
Dat begin kende overigens een merkwaardige start, herinnert Voeten
zich. “ik was zelf in Portugal bezig met mijn vliegopleiding bij de nLS,
toen ik zag welke exotische sollicitatiebrieven en cv’s mijn medestuden-
ten verstuurden. Ook hun e-mailadressen waren op z’n zachtst gezegd
‘vreemd’ waarna de sollicitanten zich verbaasd afvroegen waarom ze
maar geen reactie kregen. na lezing van jaap Schellingers solllicatie-
handboek ‘De lucht in, maar waarom met u?’ rijpte het idee om een
‘low timer’ online community en database met gekuiste cv’s in te richten
en die onder de aandacht te brengen van luchtvaartmaatschappijen. De-
ze portal werd in 2005 door DECC/LTEC aero opgezet. in het verlengde
daarvan ontstond het idee om studenten en potentiële werkgevers tij-
dens een event met elkaar in contact te brengen waarmee het concept
voor de Pilot Knowledge and Career Day (PKCD) een feit was. Het idee
kreeg concreet handen en voeten dankzij onder meer de inbreng van
het management en studenten van de opleiding aviation Studies van de
Hogeschool van amsterdam waarna de eerste PKCD in 2006 een feit
was met een vijftal sprekers.”
Verbreding
De achterliggende tien edities zijn bezocht door naar schatting ruim
3.500 veelal jeugdige ‘congresgangers’. Daarbij is het accent geleidelijk
verschoven van de cockpit naar alles wat zich in en om een vliegtuig af-
speelt. Voeten: “Het betekende ook dat de doelgroep waarop we ons
richten in de loop van de jaren steeds breder is geworden. Een voor-
beeld. Om met een apache-helikopter in Mali te kunnen opereren, heb
De programmamanagers van de tiende editie van de Aviation Knowledge And Career Day (AKCD) waren
het er snel over eens. Als er een ‘jubileum award’ moest worden uitgereikt, dan zou Rudi den Hertog
daarvoor de meest aangewezen kandidaat zijn. En daarmee werd gelijk de toon gezet voor de jaarlijks
terugkerende op luchtvaart gerichte vak- en banenmarktdag. Want hoewel ingenieur Den Hertog best
wel verguld was, wilde hij zich toch liever op z’n openingsspeech focussen.
“nOOiT TE oud OM TE LErEn”
OplEiDing Door: ruud Vos – Foto’s: Max niessen
34-35_interviewvoeten.indd 34 19-12-16 13:29