22 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
De Sovereign+ is een doorontwikkeling van de oorspronkelijke Sove-
reign, een ontwerp uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Bij de
nieuwste versie springen vooral de winglets en de volledig nieuwe cock-
pit in het oog. De winglets zorgen in combinatie met de verbeterde mo-
toren voor een bereik van ongeveer 3.200 nm (5.926 km). Met de ca-
bine die tot twaalf passagiers kan herbergen, en een maximaal
startgewicht van bijna 15.000 kg, is de Sovereign+ met recht een super-
midsize jet.
Vliegende Vrachtwagen
De Sovereign+ is niet de eerste Citation waar Starreveld op vliegt. Het
verschil met de andere (kleinere) zakenjets van Cessna typeert hij kort
en krachtig: “De Sovereign is oneerbiedig gesproken een vliegende
vrachtwagen. je moet regelmatig met twee handen sturen, want er is
soms forse kracht vereist.” Dat komt omdat de besturing, ongebruikelijk
bij een dergelijk groot vliegtuig, nog volledig mechanisch gebeurt. Er is
geen hydraulic boost of andere vorm van stuurbekrachtiging, waarmee
de stuurkrachten bij met name hogere snelheden flink op kunnen lo-
pen. Vliegt het toestel langzamer, dan wordt de besturing ook vriendelij-
ker, aldus Starreveld. En langzaam vliegen kán ze. De final approach
speed ligt regelmatig ónder de 100 kts (185 km/h). Daarmee kun je in
het circuit van een klein vliegveld opereren tussen de Cessna’s en Cir-
russen zonder de boel flink in de war te schoppen.
Zwarte cockpit
We bevinden ons op zo’n klein vliegveld als Starreveld ons de Sove-
reign+ demonstreert.
Bij binnenkomst in de cockpit valt als eerste – heel banaal – de kleur op.
Het instrumentenpaneel is volledig in mat-zwart uitgevoerd, zodat de
zwarte consoles van het Garmin G5000-systeem mooi overlopen in de
rest van het interieur.
Het grootste en meest complexe avionica-systeem van Garmin wordt
bediend middels touchscreens en is daarbij uiteraard voorzien van de
nieuwste slimmigheden als georeferenced naderingskaarten, synthetic
Onlangs arriveerde een gloednieuwe Sovereign+ in Nederland om zich op vliegbasis Eindhoven bij een
vorig jaar al geleverd vergelijkbaar exemplaar te voegen. Zolang de Citation Hemisphere en Longitude
nog niet gecertificeerd zijn, is de Sovereign+ het grootste toestel uit de Citation-dynastie. Sander
Starreveld vliegt als gezagvoerder op het super-midsize toestel.
cessna’s VoorlopiGE VlaGGEnSCHip
ON tHE JOb Door: Erik Brouwer
22-23_onthejob.indd 22 19-12-16 11:53