16 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2017
Het met constructienummer (MSn059) en als F-WMiL geregistreerde
eerste prototype voerde twee dagen daarvoor een geslaagde rejected
Take-Off (rTO) uit, een van de voorwaarden om te mogen gaan vliegen.
Valse start
Maar eerst even terug naar het begin. De komst van de drie a350-vari-
anten is niet te danken aan het initiatief van airbus, maar aan een aantal
klanten. als airbus rond de eeuwwisseling ontkent dat de nieuwe
Dreamliners van Boeing een mogelijke bedreiging vormen voor de
a330, leidt dit tot onvrede bij een aantal luchtvaartmaatschappijen. in
reactie daarop wordt even de a330-200Lite overwogen met nieuwe
motoren en verbeterde aerodynamische eigenschappen. Dit plan wordt
echter van tafel geveegd, waarna toenmalig bestuursvoorzitter noël For-
geard eind 2004 de komst van een nieuwe generatie long haul vliegtui-
gen aankondigt. Hoewel geënt op de a330 zouden deze toestellen
nieuw ontworpen rompen, vleugels, staartsecties en motoren krijgen.
Daarbij zou naast het gebruikelijke vliegtuigaluminium ook uitbundig ge-
bruik worden gemaakt van composietmaterialen.
Wanneer de raad van bestuur van airbus toestemming geeft ‘model
a350’ in de markt te zetten, tekent Qatar airways in juni 2005 tijdens de
Paris air Show van dat jaar als eerste voor zestig a350’s. Ook Emirates
airways heeft oren naar de a350, maar blijft evenals twee belangrijke
airbus-leaseklanten (iLFC en GECaS) ontevreden over het gepresenteer-
de ontwerp wat in hun ogen te mager is. nadat ook Singapore airlines
(Sia) als potentiële klant dreigt af te haken, wordt begin 2006 besloten
opnieuw de tekentafels op te zoeken.
Nieuw oNtwerp
Tijdens de Farnborough air Show 2006 wordt het nieuwe ontwerp voor
het eerst gepresenteerd als a350 XWB (Xtra-Wide-Body). Sia hapt nu
wel toe een bestelt er direct twintig met opties op nog eens twintig. aan
het eind van dat jaar wordt groen licht gegeven voor drie typevarianten:
de a350-800, -900 en -1000. afhankelijk van de uitvoering kunnen er
280 tot 440 passagiers mee bij een vliegbereik van rond de 15.000 km
non-stop. Vergeleken met eerdere ontwerpen wordt de romp niet alleen
volledig uit kunststoffen opgebouwd, maar wordt deze ook nog eens bij-
De eerste vlucht van de Airbus A350-1000 is een feit. Het door Rolls-Royce Trent XWB-97 turbofans
aangedreven toestel vertrok op 24 november 2016 vanaf de fabrieksluchthaven van Airbus voor een
probleemloos verlopen vlucht die bijna vier uur duurde. Voor de fabrikant aanleiding dit luidkeels
wereldkundig te maken: “Xtra! Xtra! Airbus’ A350-1000 jetliner completes its historic first flight.”
eerste Vlucht a350-1000
STATuSRepoRT Door: ruud Vos – Foto’s: airbus
16-17-18-19_a350-1000.indd 16 19-12-16 11:01