Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2017

nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
tAxibotten
De door Israel Aerospace Industries (IAI) in sa-
menwerking met het Duitse bedrijf LTD en
Lufthansa Technik ontwikkelde TaxiBot is inge-
zet voor certificatieproeven bij Airbus. Daarbij
werden met een A320 sleepproeven door een
TaxiBot uitgevoerd als bevond het vliegtuig
zich op het platform en op de taxibanen van
een drukke luchthaven. Wanneer een TaxiBot
wordt gebruikt, wordt dit onbemande voertuig
door piloten vanuit de cockpit bestuurd zodat
het vliegtuig met uitgeschakelde motoren naar
een opstelplek kan taxiën. In omgekeerde
volgorde wordt het toestel na de landing aan-
gekoppeld waarna het met eveneens uitge-
schakelde motoren naar de gate wordt ge-
sleept. n
stemme
De Duitse vliegtuigbouwer Stemme heeft een
nieuw type cockpitkap ontwikkeld dat schade-
lijke UV-straling buiten de cockpit houdt. De in
samenwerking met Method Seven en M7 Labs
ontwikkelde kap is uitvoerig getest bij de Stem-
me S10 en S12 en filtert honderd procent van
de UV-straling. n
russisChe posterijen
De Russische staatsposterijen heben twee Tu-
204-100C-vrachtvliegtuigen in gebruik geno-
men voor het vervoer van (pakket)post. Beide
Tu-204’s worden aangedreven door PS-90A
turbofans en kunnen dertig ton vracht over
een afstand van 3.800 km vervoeren. De toe-
stellen zijn bij Aviastar-SP omgebouwd van
passagier- naar vrachtuitvoering en zijn getooid
met de namen Peter I en Catherine II. Voor-
eerst wordt gevlogen op binnenlandse routes.
Daarna volgen ook internationale routes. n
Quest AirCrAFt
Quest Aircraft heeft een forse vlootorder opgestreken. De nieuwe Japanse operator Sky Trek be-
stelde twintig Kodiak-turboprops die vanaf de lente van 2017 gaan vliegen voor zakelijke en privé-
leden. Het eerste toestel is inmiddels geleverd. n
mitsubishi mrj90
De Mitsubishi Aircraft Corporation heeft de sta-
tische belastingproeven voor het nieuwe
MRJ90 regionale verkeersvliegtuig voltooid.
De proeven vonden sinds oktober 2014 plaats
waarbij de sterkte van de romp en vleugels
op alle denkbare punten werd gemeten. Daar-
bij kwam naar voren dat de structuur van
de romp en vleugels van de MRJ90 bestand
zijn tegen 1,5 keer de maximaal berekende
belasting. Het vierde prototype van de nieuwe
Mitsubishi Regional Jet (MRJ) vloog op
22 november 2016 voor het eerst. Twee
prototypes bevinden zich momenteel in Ame-
rika om daar het certificatieproces te versnel-
len. n
irkut ms-21
De Russische vliegtuigbouwer Irkut heeft de
elektrische systemen van het nieuwe MS-
21-verkeersvliegtuig voor het eerst ingescha-
keld. Volgens de fabrikant is dit een opmaat
naar de eerste vlucht begin 2017. Daaraan
voorafgaand zullen grondtests plaatsvinden
waarna in januari de voor het vliegen benodig-
de software beschikbaar moet komen. Hoewel
gesproken wordt over een eerste vlucht in fe-
bruari 2017, zou de in de regel strenge Siberi-
sche winter roet in het eten kunnen gooien.
Momenteel worden structurele tests met een
statisch testmodel uitgevoerd bij het Central
Aerohydrodynamics Institute (TsAGI) in Mos-
kou. Irkut zal uiteindelijk met drie vliegtuigen
het certificatieprogramma doorlopen. Twee
prototypes krijgen Pratt & Whitney PW1400G
geared turbofans, het derde toestel in Rusland
te bouwen Aviadvigatel PD-14 turbofans.
De training van piloten om met de MS 21-300
te kunnen vliegen, zal binnen een half jaar van
start kunnen gaan. Met het oog daarop wordt
door de Irkut Corporation en Aeroflot de laatste
hand gelegd aan de bouw van een Full Flight
Simulator in Aeroflots trainingcentrum. Tevens
worden daar dertien interactieve werkstations
gerealiseerd voor de opleiding van alle catego-
rieën van luchtvaartpersoneel. Ook wordt een
noodprocedure-simulator ingericht om cabin
crew te trainen. Gelijktijdig werd bekendge-
maakt dat bij Aviastar de eerste rompdelen zijn
samengevoegd van het derde prototype. De
vleugels en romp van dit toestel worden nog
voor de jaarwisseling met elkaar verbonden.
Ook is de staartsectie met APU bijna klaar voor
montage. Inmiddels is ook begonnen met de
bouw van het vierde prototype. n
gulFstreAm AerospACe
De Poolse regering heeft bij Gulfstream Ae-
rospace twee G550 zakenjets besteld. De toe-
stellen voor de ultralange afstand zullen in
2017 geleverd en door luchtmachtpiloten ge-
vlogen worden. Sinds het ongeluk in april
2010 waarbij het Tu-154-regeringsvliegtuig
met aan boord de Poolse president en 95 an-
dere inzittenden om het leven kwamen, wer-
den twee E175’s voor VIP-transport geleased
bij LOT Polish Airlines. Dat contract loopt in de-
cember 2017 af. n
14 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2017
08-15_Nieuwspaginas.indd 14 19-12-16 13:54