PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015 63
De vliegtuigen
De Folland Gnat T.1 was tussen eind 1962 en eind 1978 in
dienst bij de royal Air Force als geavanceerde trainer. In die
periode zijn met 105 toestellen van dit type meer dan 1.400
Britse piloten opgeleid. Dankzij de goede vliegeigenschap-
pen werd in 1963 door instructeurs en piloten van No 4
Flying Training Squadron rAF Valley een eerste demoteam
opgericht met de naam Yellowjacks. In 1965 gingen de fa-
meuze red Arrows met de T.1 vliegen en bleven dat doen
tot het vroege voorjaar van 1979. De Gnats werden vanaf
november 1978 geleidelijk vervangen door de huidige hawk
T.1 trainers.
Binnen het Gnat Display Team heeft ieder toestel een eigen
verhaal. Zo vloog de G-rOrI/Xr 538 van midden 1963 tot
eind 1978 bij 4 FTS. het toestel kwam rond 1990 in handen
van rory McCarthy waarna het verschillende keren van eige-
naar wisselde. Tussen 2002 en 2005 vond een grondige res-
tauratie plaats waarbij het ook in de exacte kleuren van 4
FTS werd gespoten.
De eind 1962 gebouwde G-TIMM/XS111 vloog eveneens bij
4 FTS en kwam in 1992 in handen van Tim Manna. Dit toe-
stel werd uiteindelijk in de kleuren van de red Arrows ge-
spoten waarbij de aanduiding XS111 verwijst naar ray han-
na, de toenmalige leider van het Arrow-team. recent werden
op dit toestel de jubileumlogo’s van de red Arrows aange-
bracht.
De G-MOUr/Xr992 vloog tussen het vroege najaar van 1964
en eind maart 1979 eveneens bij 4 FTS. het toestel kwam in
1990 tijdens een veiling in handen van Pink Floyd-drummer
David Gilmour die het toestel liet restaureren en in de kleu-
ren van de Yellowjacks liet spuiten (hoewel dit specifieke
toestel nooit voor dat team heeft gevlogen). In september
2010 komt het toestel, dat op dat moment twee jaar aan de
grond heeft gestaan vanwege onderhoudsperikelen, in han-
den van de heritage Trust op North Weald. Daar wordt het
toestel gerestaureerd. De aanduiding Xr992 verwijst naar Flt
Lt Lee Jones, de toenmalige teamleider van de Yellowjacks.
‘Thumbs up’ voor G-TiMM/XS111.
folland Gnat t.1 In het kort
Aantal piloten 2
Motor Bristol Siddeley Orpheus 101, 18,82 kN
Lengte 9,68 m
Spanwijdte 7,31 m
hoogte 2,92 m
Leeggewicht 2.175 kg
MTOW 4.100 kg
Nuttige lading 1.925 kg
Klimsnelheid 7.620 ft/min
Max. snelheid 636 mph (1.023km/h)
Kruissnelheid 590 mph ( 950 km/h)
Startaanloop (50 ft obstakel) 775 m
Landingsrol (50 ft obstakel) 915 m
Dienstplafond FL480 (14.600 m)
Bewapening Afhankelijk van gekozen type training
60-61-62-63_britsgnatteam.indd 63 15-12-14 16:49