Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2015

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015 57
gerust met digitale en infraroodcamera’s waarvan de beelden op dis-
plays in de cockpit worden getoond. alle relevante informatie wordt hier-
bij op vijf LCD-displays getoond. KBO-17 kan worden uitgebreid met het
KOC-17 day/night vision-systeem. KrET heeft inmiddels ook een flight
simulator voor de a2 gebouwd.
De helikopter moet begin 2015 gecertificeerd zijn, waarna de leveringen
in het tweede kwartaal van dat jaar beginnen. Gemikt wordt op een
vliegbereik van 800 km bij kruissnelheden tot 260 km/h op een maxi-
male vlieghoogte van 6.000 m. De Mi-171a2 kan tot 24 passagiers ver-
voeren of vier ton vracht in de cabine. Wordt deze vracht onder een
sling vervoerd, dan kan vijf ton lading mee.
Hoofdrotor met vijf composietbladen.
alle relevante informatie wordt op vijf LCD-schermen getoond.
Mil Mi-38
De Mi-38 is de tweede Russische helikopter nieuwe stijl. De eerste
vlucht vond plaats bij de Mil-fabrieken in tomilino. Daarbij waren de
eerste twee prototypes sinds de eerste vlucht op 24 december 2010
uitgerust met Pratt & whitney Canada motoren. Met deze turboshafts
zijn kruissnelheden tot 295 km/h mogelijk bij een vliegbereik van
1.200 km. Met het tweede prototype werden sindsdien verschillende
wereldrecords gevestigd. Zo vestigde een prototype in augustus 2012
tijdens de helikopterwereldkampioenschappen een nieuw hoogtere-
cord voor helikopters door zonder lading naar een hoogte van 8.600 m
te klimmen. tijdens deze vlucht werden nog twee andere records op-
getekend. Zo klom de Mi-38 tijdens deze recordpoging ook in zes mi-
nuten naar een vlieghoogte van 3.000 m en in iets minder dan elf mi-
nuten naar een hoogte van 6.000 m. De records in de FAi e1h-klasse
voor helikopters met een startgewicht tussen de tien- en twintigdui-
zend kilo werden gebroken tijdens de veertiende editie van de FAi
world Helicopter Championships. in september 2012 werden opnieuw
twee door FAi erkende hoogterecords gebroken met het tweede proto-
type. Daarbij werd met een lading van 1.000 kg een vlieghoogte be-
reikt van 7.895 m. tijdens een daaropvolgende vlucht werd met een
lading van 2.000 kg een hoogte opgetekend van 7.020 m.
Het derde prototype van de Mi-38 is uitgerust met in Rusland geprodu-
ceerde Klimov tV7-117V-motoren van 2.800 pk. Ook het sinds novem-
ber 2014 vliegende vierde prototype heeft deze motoren, grotere ra-
men, een schokbestendig Aerzur-brandstofsysteem en is voorzien van
een grote hoeveelheid meetapparatuur.
De Mi-38 is volgens de fabrikant mede dankzij de digitale iBKO-38
cockpit geschikt voor dag- en nachtvluchten in alle voorkomende
weertypen bij temperaturen variërend van -50°C tot +60°C. Het toestel
wordt aangeboden als multifunctionele helikopter voor het vervoer
van personen en vracht. gesproken wordt over een vliegbereik van
660 km bij een kruissnelheid van 285 km/h. in standaarduitvoering
biedt de helikopter plaats aan tot drie bemanningsleden, 30 passagiers
of zes ton vracht tot een maximale vlieghoogte van 5.900 m. wordt
externe lading onder een sling vervoerd, dan kan maximaal 7.000 kg
mee. Daarnaast komt een ViP-configuratie beschikbaar. De certificatie
van de nieuwe helikopter wordt in 2015 verwacht.
Derde prototype van de Mi-38. Prototype 4 heeft grotere ramen.
56-57_russichehelikopters.indd 57 15-12-14 14:13