ten maken rond 2020 en dient in operationele dienst te gaan in 2027.
De Shinshin mag dan klein zijn, toch zit het vliegtuig vol hypermoderne
snufjes. Denk hierbij aan de motoren van iHi. Deze leveren vijftig procent
meer stuwkracht dan de krachtbronnen die de boeing F/a-18F Super Hor-
net aandrijven. Het motorvermogen van de Super Hornet is niet spectacu-
lair hoog, rekening houdend met het leeggewicht van het vliegtuig. indien
men echter twee nog sterkere motoren monteert in een vliegtuig dat veel
minder zwaar is, zijn de resultaten echter wel opvallend. Zelfs één enkele
iHi-motor zou voldoende zijn om een vliegtuig als de F-15 aan te drijven.
De motoren van de Shinshin zijn uitgerust met een 3D thrust vectoring
system. Met deze motoren kan de Shinshin met supersone snelheid vlie-
gen zonder gebruik te maken van de naverbranding.
GeavanceerD
De Shinshin is voorzien van een ‘fly by optics’-systeem. Dit is te vergelij-
ken met een fly-by-wire-systeem, maar het gebruik van optische kabels
laat het ‘transport’ van een gigantische hoeveelheid gegevens toe. bo-
vendien zijn optische kabels ongevoelig voor EMP-aanvallen. Daarnaast
is de Shinshin voorzien van een Multifunction rF Sensor die gebruikt
wordt voor zowel elektronische tegenmaatregelen (signal jamming) als
elektronische aanvallen (signal boosting).
Het meest opvallende onderdeel van de Shinshin is echter zijn ‘zelfher-
stellend’ zenuwstelsel of Self repairing Flight Control System. Dit sys-
teem spoort fouten en schade aan het vliegtuig op en calibreert de
overblijvende controlevlakken van het vliegtuig opnieuw om de ontdekte
schade aan andere controlevlakken te compenseren. je zou het kunnen
vergelijken met een volautomatische trim die tijdens gevechtsomstan-
digheden kan worden gebruikt en permanent op schade scant. Of tegen
het einde van dit decennium de F3 alleen door japan zal worden ge-
bouwd, dan wel door een internationaal consortium, dient nog beslist te
worden.
mitsubishi atD-X shinshin in het kort
Aantal plaatsen 1
Motor 2 x iHi XF5-1, elk 10 ton
stuwkracht (15 ton met afterburner)
lengte 14,174 m
Spanwijdte 9,09 m
Hoogte 4,51 m
MTOW 7.900 kg
Max. snelheid Mach 2.25
Supercruise snelheid Mach 1.82
Vliegbereik 2.900 km
Operationeel vliegbereik 760 km
Plafond 19.800 m
Belastingslimieten -3/+9 G
€125 per uur (10 tachotikken)
+1 tachotik per vlucht
Verhuurprijs per uur is gebaseerd
op de tachostanden, dus alleen de
zuivere vliegtijd wordt berekend
Bij vooruitbetaling van:
5 uur; €105 per uur
10 uur; €100 per uur
15 uur; € 95 per uur
20 uur; € 90 per uur
Frozen ATPL? Interesse in meer dan 20 uur? Neem dan contact
op voor een prijs op maat! Prijzen zijn inclusief btw en gebruik
van MOGAS.Voor meer informatie kijk op www.ph-ali.nl of
mail naar info@ph-ali.nl
Te huur op Lelystad Airport
Cessna Reims F150M,
callsign PH-ALI
Te huur met
of zonder
instructeur
Ook adverteren bij
Piloot en Vliegtuig?
Bel voor de
mogelijkheden met
Eugenie von Ende
06-46261686
54-55_shinsin/adv.indd 55 15-12-14 14:13