50 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015
als de CF 105 in productie zou zijn genomen, zou de nOraD (north
american air Defence) meteen over de meest geavanceerde luchtverde-
digingsjager beschikt hebben. Het ontwerp van het vliegtuig is namelijk
zijn tijd zover vooruit, dat de erin toegepaste technologie in amerika pas
decennia later in modellen zoals de F-15, F-16 en F-22 raptor geïnte-
greerd zal worden.
Het toestel wordt aangedreven door twee Pratt & Whitney Canada j-75
motoren; later door twee Orenda iroquois krachtbronnen. Het vliegtuig
heeft een (voor zijn tijd) fenomenaal klimvermogen en is uiterst wend-
baar. De bewapening bestaat uit raketten die in de romp worden mee-
gevoerd. Daarnaast is het revolutionaire, amerikaanse radargestuurde
Hughes MX 1179 vuurcontrolesysteem ingebouwd.
De arrow wordt in oktober 1957 voorgesteld aan de pers. Op 25 maart
1958 maakt testpiloot jan Zurakowski er de eerste vlucht mee. Er wor-
den in totaal minimaal zes prototypes (sommige bronnen spreken van
twaalf) gebouwd. De proefvluchten verlopen succesvol, ook al is het dui-
delijk dat hier en daar nog wat ‘bijgespijkerd’ moet worden, wat normaal
is voor een dergelijk geavanceerd vliegtuig.
in de herfst van 1958 schrapt de Canadese regering van john Diefen-
baker het project echter. Op dat ogenblik hebben vijf van de zes afgele-
verde prototypes zeventig vlieguren gemaakt. Tijdens de testvluchten zijn
snelheden van Mach 2.1 bereikt op een maximale hoogte van 18.200
meter. De indrukwekkende prestaties kunnen het project echter niet red-
den. De avro-fabrieken worden zelfs door het leger bezet, en de arrows
worden – onder militair toezicht – met snijbranders vernietigd en afge-
voerd. Het geheel wordt op alle mogelijke manieren in de doofpot ge-
stopt. Het gaat zelfs zover dat regeringsleden beweren dat het arrow-
project nooit heeft bestaan. Wat is er gebeurd?
ConCurrentie
De arrow is ontworpen om de dreiging van russische atoombombarde-
menten op Canada, maar vooral op amerika, af te wenden. De Canade-
se regering Diefenbaker meent echter, dat wanneer de Sovjet-unie een
aanval uit wil voeren op amerika, Canada zich daar niet mee te bemoei-
en heeft. De Canadese regering is dan ook niet bereid zuurverdiende
Canadese belastingdollars uit te geven ter verdediging van amerikaanse
Wanneer de tweemotorige Avro Canada CF 105 Arrow in 1958 voor het eerst vliegt, is het op dat
moment het modernste gevechtsvliegtuig ter wereld. Het toestel met deltavleugels is bedoeld als onder-
scheppings- en luchtverdedigingsjager om vijandige (lees: Russische) atoombommenwerpers te
onderscheppen en neer te halen voor ze Noord-Amerika kunnen bereiken. Het project wordt geschrapt,
maar de discussie over dit opmerkelijke toestel is een halve eeuw later nog niet uitgewoed.
vErvOlg van DE ArroW sAgA…
ONtWikkeliNgeN Door: jozef Mols
50-51-52_superarrow.indd 50 15-12-14 14:12