Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2015

46 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015
werden op de grond van het platform naast de brandstofpomp gelegd
en we dienden het vliegplan in. Het bleek dat op EHBK die dag een
‘speedspektakel’ was op de oostzijde van het veld, met motoren, race-
auto’s, F-16’s en andere vliegtuigen. Mooi, dan kunnen wij daar in de rij
gaan staan met onze Skyranger, dachten wij.
ehbK
De coördinaten voor ‘uniform arrival’ werden in de GPS gezet en de
kaarten op kneeboard geklemd. Mark deed de rT en na een vlucht van
50 minuten vlogen wij op een strakke 1.800 ft boven ‘uniform’ de CTr
in. Een snellere Cessna mocht op een iets grotere hoogte passeren, wat
ons netjes werd gemeld.
Voor ons dook een donker streepje op. Het vliegtuig bleek niet op 1.300
ft de ‘uniform departure’ te volgen maar op onze hoogte. Via de radio
werd dit op een corrigerende toon door de toren aan de betreffende pi-
loot kenbaar gemaakt waarna het toestel snel hoogte verloor.
in de verte kwam de indrukwekkende landingsbaan in zicht. De nade-
ring van 03 verliep probleemloos. Wij besloten om vlak boven de baan
iets verder door te vliegen tot kort voor de eerste taxibaan om het even-
tuele overige verkeer niet te veel op te houden.
Vervolgens moesten wij via ‘W 3’ de baan verlaten. ‘aussie’ taxiede ver-
volgens achter een Boeing 737 van Transavia langs, die net aan het
‘boarden’ was. Wij waren onder de indruk van alles en moesten lachen.
Over de radio werd gemeld dat even verderop op het Ga-platform een
marshaller op ons stond te wachten. Wij werden netjes in de rij gezet en
mochten de rotax 582 uitzetten. Vliegtijd 55 minuten.
15 september
na een gezellig verblijf in het centrum van Maastricht moesten we via
een speciale securitygate voor de Ga. Onze bagage werd gescand waar-
na wij met een busje naar het toestel werden gebracht. De chauffeur
lachte hartelijk en vond het bijzonder leuk toen hij ons kleine toestel zag
staan tussen de andere toestellen.
We belden nog even met Flight Operations en kregen te horen dat we
geen landingsgeld hoefden te betalen, omdat wij ook onderdeel waren
van het spektakel. Dat scheelde weer de nodige euro’s…
nadat we het vliegplan hadden ingediend, bereidden we ons voor op
een ‘B departure’ richting het noorden en kregen na de startup toestem-
ming om de baan op te rijden. We gingen vervolgens ‘backtracken’ om-
dat wij dat de andere toestellen ook hadden zien doen.
“andersom”, klonk het over de radio. Maar natuurlijk. Wij hadden genoeg
baan voor ons van ‘W 4’. Knullig van ons gedacht. ‘B departure’ op
1.300 ft verliep voorspoedig en Trafficport Venlo stond als eerstvolgende
tankstop op het programma (vliegtijd 40 minuten).
‘Orbiten’
Het laatste traject van Trafficport Venlo naar Middenmeer zou ons door het
CTr van niederrhein voeren. net ten zuiden van de CTr deed adrie een
oproep aan de toren van niederrhein. Die liet ons weten dat er verkeer na-
derde voor baan 09, precies haaks op onze koers, waarna we moesten
gaan ‘orbiten’ tot zij bij ons terug kwamen. Wij konden van redelijk dichtbij
meemaken hoe twee 737’s kort achter elkaar, precies op onze hoogte, rich-
ting de landingsbaan zakten. na een aantal minuten kregen we toestem-
ming om door te vliegen en zagen tijdens het passeren van baan 09 dat de
Papi twee witte en twee rode lampen hadden. Precies de naderingshoogte.
Het zicht werd ondertussen prima. Gedurende onze hele voorgaande
trip was het zicht niet echt mooi geweest. nevel en laaghangende be-
wolking waren de themawoorden. Ook op de terugweg hielp de wind
ons aan een comfortabele grondsnelheid. De thermiek tilde ons regel-
matig met ruim 500 ft/min omhoog, zelfs met de stick naar voren ge-
drukt. Het einde van de reis kwam snel dichterbij, realiseerden we nu.
We maakten nog een steile bocht boven het huis van joost Conijn en
volgden de oostelijke rand van noord-Holland langs het ijsselmeer. ‘aus-
sie’ rook de stal en vloog bijna vanzelf via het circuit de 05 aan. Totale
vliegtijd 8:40 uur. Het verbruik als vanouds: bij een kruissnelheid van
100 km/h rond de 17 ltr/hr.
Mark voor de Skyranger op EDra. Harde dwarswind! Slechte vliegcondities in de ochtend op EDra.
Zweefvliegclub Michelbach.
aussie op EDra.
Wijnfeest in ahrweiler.
REISVERSLAG Door: adrie Berendrecht en Mark Meijer
44-45-46-47_reisverslag.indd 46 15-12-14 14:11