Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2015

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015 45
vanuit de cockpit. Wij waren erop voorbereid dat de sterke wind van de-
ze ‘Cumulus granitus giganticus’ wel enige mechanische turbulentie kon
veroorzaken. Het viel mee.
Maar op downwind hadden wij te horen gekregen dat de wind bijna 90
graden van rechts kwam met uitschieters van 20-25 kts. Slik! Mark hield
zijn hand strak op de gasschuif om snel door te kunnen starten indien
nodig. De Skyranger is niet echt ontworpen voor dit soort omstandighe-
den. Mark zette het toestel na 1:15 uur keurig aan de grond. Het bete-
kende wel dat dit, voor deze dag, het eindstation zou zijn. Het wolken-
dek hield ook niet echt over, aangezien de laatste 100 km naar
Michelbach ons over iets hogere heuvels/bergen zou leiden.
OvernAchten
We belden Michelbach met het bericht dat we vandaag niet zouden ko-
men. Misschien morgen. De noodgedwongen extra ontspanning deed
ons goed. De zit op de minimale stoeltjes blijft een uitdaging voor het
zitvlak. Vandaag bijna 3,5 uur gevlogen. De havenmeester in de toren
belde voor een hotel in het centrum van Bad neuenahr.
‘aussie’ kon binnen staan en zoals wij ondertussen tijdens onze vliegtrips
gewend zijn, bracht iemand ons naar het hotel. na een warme ontvangst
van ierse Lynn met een Duitse achternaam bij de receptie hebben wij ons
opgefrist in onze kamer. Het toeval wilde dat er die avond in het iets verder-
op gelegen ahrweiler een wijnfeest op stapel stond. Wij konden ons geluk
niet op. Op een groot binnenplein stond een klein podium met live muziek.
Er hing een goede sfeer en vanaf een terras hadden wij een prima uitzicht.
13 september
De volgende dag begon zoals verwacht: met mist omhulde heuvels
rond het vliegveld. nog wel even met de taxi naar het veld gereden voor
de zekerheid, maar nee hoor: vandaag grounded.
We besloten de plaatselijke spa met een bezoek te vereren, waardoor
de gemiddelde leeftijd hier met sprongen omlaag ging. De tijd kabbelde
voorbij, totdat Mark, die uit het buitenbad kwam, een helikopter hoorde
vliegen. Snelle actie was het gevolg. Opnieuw in de taxi voor de rit naar
boven waar besloten werd de tocht naar het einddoel te vervolgen.
Michelbach gebeld. Hier werden de zweeftoestellen klaargezet maar de
bewolking hield niet echt over. De route ging over het rijndal over Ko-
blenz en vervolgens langs de rivier de Lahn naar Michelbach. Daar wer-
den wij even in de wacht gezet omdat een zweeftoestel werd opgelierd.
Daarna moesten wij tegen de startrichting in landen – het veld loopt hier
namelijk heuvelop tegen de startrichting in. Vluchtduur: 55 minuten. Het
welkom was hartelijk en hier ontmoeten wij jouke, de startleider. Die
avond werd de kermis met bijbehorende biertent bezocht.
14 september
De volgende dag vroeg op om rond 10:00 uur op het veld terug te zijn.
De flexibele jerrycans die wij altijd in de vleugel bij ons hebben, werden
onderweg gevuld om de Skyranger weer te voorzien van voedsel.
Op het vliegveld werden wij nog onverwacht getrakteerd op een zweef-
vlucht in een aSK 21. in 1978 heeft adrie voor het laatst met een
zweefvliegtuig gevlogen toen hij een scholierencursus deed in een K-13.
adrie landde de aSK 21 zelfstandig… Mark werd getrakteerd op een ga-
ve lowpass.
Het was de bedoeling om voor 13:00 uur weer te vertrekken. Tussen
13:00 en 15:00 uur mogen namelijk geen gemotoriseerde toestellen
starten vanwege de middagrust voor de omliggende dorpjes.
‘aussie’ klom om 12:50 uur naar kruishoogte richting Bad neuenahr
(vliegtijd 45 minuten). Hier maakten we plannen voor de vlucht naar
nederland. “Wij kunnen óf naar Venlo vliegen óf naar Maastricht”, zei
Mark die niet geheel onvoorbereid op weg was gegaan. De uitdaging
werd Maastricht. De papieren voor Maastricht aachen airport (EHBK) Boven de rijn op weg naar Michelbach via Koblenz.
Klaar voor vertrek vanaf Middenmeer.
Tankstop Trafficport Venlo.
44-45-46-47_reisverslag.indd 45 15-12-14 14:11