Pagina 37 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2015

PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015 37
Voor liefhebbers van vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog
was iL-2 Sturmovik jarenlang een begrip. Onlangs verscheen
de opvolger: Battle of Stalingrad (BoS). nadat aanvullingspro-
gramma’s van iL-2 Sturmovik de virtuele oorlog hadden uitge-
breid naar West-Europa en de Stille Oceaan brengt BoS de
PC-piloot weer terug naar rusland.
De slag om Stalingrad was een van de keerpunten tijdens de
Tweede Wereldoorlog, volgens sommige historici het moment
waarop Hitler zijn kansen op de eindoverwinning definitief ver-
speelde. Het winterlandschap in de nieuwe simulator is prach-
tig, eigenlijk veel te mooi voor zo’n grimmige strijd. Maar die
tegenstrijdigheid geldt natuurlijk voor alle gevechtssimulatoren.
De kou is bijna te voelen, en het moet gemakkelijk zijn ge-
weest om boven die eindeloze witte vlakten te verdwalen.
Vliegvelden zijn vaak niet meer dan aangestampte sneeuw, de
landingsbanen pas van dichtbij zichtbaar. Kleine details dragen
bij aan de sfeer, zoals de sporen die de wielen bij het taxiën
achterlaten in de sneeuw.
De basisversie van Battle of Stalingrad biedt acht vliegtuigen,
de russische Lavochkin LaGG-3, Yakovlev Yak-1, Petlyakov Pe-
2 en ilyushin il-2 (de eenzitsversie), en de Duitse Mes-
serschmitt Bf-109F-4 en G-2, Heinkel He-111 en junkers ju-
87 Stuka. De uitgebreide versie levert er nog twee: de Focke-
Wulf Fw-190a-3 en de La-5. De vliegeigenschappen van de
verschillende vliegtuigen lijken mij in het algemeen accuraat
weergegeven, maar de toestellen voelen enigszins ‘steriel’ aan;
ze missen soms nuance, althans naar mijn smaak. Zo is de Bf-
109F lang niet zo moeilijk in het rechte spoor te houden bij
start en landing als ik had verwacht. De essentiële kenmerken
van elk vliegtuig worden goed weergegeven; zo is de Bf-109F
beter in een kringgevecht met de meestal wendbaardere rus-
sische vliegtuigen dan de Fw-190a. De toestellen waarschu-
wen elk op hun eigen manier in meer of mindere mate wan-
neer ze overtrokken dreigen te raken.
De vormgeving van de vliegtuigen is erg mooi, maar een
waarschuwing is op zijn plaats. Wie de simulator voor de eer-
ste keer vliegt krijgt slechts de beschikking over de basisversie
van elk vliegtuig, met één mogelijke beschildering. Pas als vol-
doende punten zijn verdiend met het vliegen van missies,
kunnen er bijvoorbeeld bommen onder sommige vliegtuigen
worden gehangen en meerdere beschilderingen worden ge-
kozen. Ondanks heftige protesten op het internetforum van de
ontwikkelaar zijn er geen plannen voor het opheffen van deze
kinderachtige blokkade, die meer thuishoort bij een flipperspel
dan bij een als serieus bedoelde simulator. Vreemd genoeg is
er geen handleiding beschikbaar; daaraan wordt nog gewerkt.
Een andere beperking is dat er alleen in de winter kan worden
gevlogen. in het verleden zijn afbeeldingen getoond van een
zomers landschap, maar het is bij het schrijven van deze re-
censie niet bekend of er aanvullingsprogramma’s komen. iets
om naar uit te kijken is in ieder geval de Occulus rift Virtual
realitybril waarvoor Battle of Stalingrad als een van de eerste
vluchtsimulatoren geschikt wordt gemaakt.
Ondanks zijn beperkingen biedt Battle of Stalingrad een boei-
end inkijkje in de luchtstrijd boven een van de belangrijkste
slagvelden van de Tweede Wereldoorlog. Voor liefhebbers van
Duitse en russische vliegtuigen uit die tijd de moeite waard.
Meer informatie op https://il2sturmovik.com/.
inTErnETTiP Van DE MaanD:
HTTPS://a2aSiMuLaTiOnS.COM/STOrE/inDEx.PHP?Main_
PaGE=PrODuCT_inFO&CPaTH=9&PrODuCTS_iD=74
simulator Door: Hans Heerkens
IL-2: BattLe of StaLIngrad
de basis –
versie
biedt acht
vliegtuigen
Goed zichtbare oneffenheden in de romphuid. De cockpit van de Pe-2.
37_simulator.indd 37 15-12-14 14:10