20 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015
Voorheen Eurocopter en Lockheed Martin introduceerden de bewapen-
de variant uH-72 Lakota ruim vijf jaar geleden als mogelijke vervanger
voor enkele honderden OH-58D armed aerial Scout (aaS) helikopters
die bij de u.S. army aan vervanging toe zijn. Het toestel zou worden af-
geleid van de Lakota waarvan EaDS north america dankzij een contract
uit 2007 ruim 340 zogenoemde ‘Light utility Helicopters’ (LuH) mocht
leveren aan verschillende amerikaanse krijgsmachtonderdelen. Deze
uH-72 was feitelijk een EC145, aangepast voor militair gebruik.
Samenwerking
in een poging ook een voet aan de grond te krijgen op deze lucratieve
aaS-vervangingsmarkt, besloot EaDS met Lockheed Martin te gaan sa-
menwerken. Dit leidde tot de bouw van drie demonstratie-exemplaren.
Daarmee werden onder de voorlopige typeaanduiding aaS-72X eind
2010 meerdere testvluchten uitgevoerd. Medio 2012 werd een van de
nieuwe EC145 T2 afgeleide aaS-72X+ aan het testtrio toegevoegd. Van-
wege het verzetten van de bakens bij de u.S. army werd het aaS-pro-
gramma eind 2013 beëindigd. Daarmee viel de EaDS-droom voor de
‘armed aerial Scout 645’ in duigen. Toch werd door moederbedrijf EaDS
besloten de ontwikkeling door te zetten, omdat Duitsland in datzelfde
jaar vijftien EC645 T2 Light utility Helikopters – Special Operations-Forces
(LuH-SOF) bestelde voor het elite Kommando Spezialkräfte (KSK).
multifunctioneel
De EC645 T2 wordt aangeboden in de klasse tot 3,7 ton startgewicht.
Het toestel heeft een cabine van 3,12 m lang die 1,70 m hoog en 1,27
m breed is. Daarin kunnen maximaal tien soldaten mee of tot 1.793 kg
vracht. Dankzij twee Turbomeca arriel 1E2 (FaDEC) turboshaftmotoren
met elk een vermogen van 738 pk krijgt de Light utility Helicopter
(LuH) een vliegbereik van 633 km bij een maximale kruissnelheid van
248 km/h.
De helikopter kan worden uitgerust met een Stand alone Weapon Sys-
tem (SaWS). Daarnaast wordt het toestel standaard geleverd met een
missiecomputer, een elektraoptisch systeem, infraroodcamera’s, een la-
sergestuurd richtsysteem en een groot aantal keuzen aan wapensyste-
men die gebruikt kunnen worden voor aanval- of defensieve taken. Ook
kan een ‘fast roping system’ worden aangebracht voor het snel kunnen
droppen van militairen. andere opties zijn onder meer een lierinstallatie
en vrachthaken. De EC645 T2 is inmiddels ook besteld door Thailand,
dat er vijf wil.
Bij de Zuid-Duitse vestiging in Donauwörth van Airbus Helicopters heeft de nieuwe EC645 T2 (LUH SOF)
variant voor het eerst gevlogen. De helikopter is afgeleid van de succesvolle EC145, en ontwikkeld voor
een breed scala aan militaire taken.
airbuS HELiCOpTErS ec645 t2
OnTwikkELingEn Door: ruud Vos – Foto’s: airbus Helicopters
20_eurocopeterec645.indd 20 15-12-14 11:46