PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2015 17
A330-600r
De vier vliegtuigen worden uitermate intensief gebruikt. rond 1990 ont-
staat bij airbus echter behoefte aan een groter en efficiënter toestel om-
dat de productie van zowel de a330 als a340 op stapel staat. Die vallen
groter uit dan de op dat moment geproduceerde a320 die in 1988 aan
zijn opmars begint.
Besloten wordt dat nieuwe toestel in eigen huis te ontwikkelen en te
bouwen op basis van het onderstel van de a300-600r. Het vliegtuig
krijgt in eerste instantie de aanduiding ‘Super Transporter’ (ST). airbus
meldt daarbij trots dat deze ‘vrachtbus’ twee keer zoveel lading zal gaan
vervoeren als een Super Guppy. Ter illustratie wordt vermeld dat de oud-
gedienden 54 uur nodig hebben om een complete a340 van a naar B
te vervoeren terwijl de nieuwe ‘vrachtbus’ dat in negentien uur kan. De
ST krijgt Electric CF6-80C2-motoren en een bemanning van twee pilo-
ten en een technicus.
belugA
in juni 1994 kan het publiek voor het eerst kennismaken met de Super
Transporter die in de wandelgangen door de bijzondere vorm dan al Belu-
ga genoemd wordt. in die hoedanigheid zal het toestel naar de verschil-
lende airbusfabrieken gaan vliegen om daar onderdelen op te halen voor
de eindassemblagelijnen in Toulouse en Hamburg-Finkenwerder. al snel
na de eerste vlucht op 13 september 1994 wordt begonnen aan de
bouw van nog eens vier Beluga’s. Het 56 m lange en 17 m hoge toestel
heeft een hoefijzervormige rompdoorsnede van 7,71 m en een vracht-
ruim met een inhoud van 1.400 kubieke meter. De maximale lading ligt
rond de 47 ton, het maximale vliegbereik rond 900 nm (1.600 km).
Functioneel
in januari 1996 komt de eerste Beluga in dienst. Het vliegtuig wordt die
maand ook gebruikt om richard Bransons virgin Global Challenger van
Engeland naar Marrakesh in Marokko te vervoeren. vanuit die plaats on-
derneemt Branson een eerste poging om een non-stopvlucht om de
wereld te maken in een luchtballon.
Staartsectie van een a380. neussectie van een a350-900 XwB. Broughton: jaarlijks meer dan 1.000 vleugels.
wekelijks zestig vluchten tussen Toulouse, Hamburg en negen airbusfabrieken.
Pronken met de Patrouille de France.
16-17-18-19_airbusbeluga.indd 17 15-12-14 11:37