Pagina 70 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2014

70 PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2014
Ontwerper Markku Koivurova uit Lapland ontwerpt de atol en wordt hier-
bij geïnspireerd door de amerikaanse Osprey ii. Op 23 augustus 1988
maakt de atol zijn eerste vlucht vanaf een meer in norvajärvi nabij rova-
niemi. Een jaar later wordt het prototype echter vernield tijdens een
storm. Gelukkig is Markku verzekerd en kan hij met enkele intact geble-
ven onderdelen een nieuwe atol bouwen. uiteindelijk richt hij Martekno
Ky op, met de bedoeling de atol op de markt te brengen. Maar dan
raakt aan het begin van de negentiger jaren de Finse economie in een
dip en blijven de orders uit. Wanneer Martekno Finland Oy failliet gaat,
zijn welgeteld vijf exemplaren afgeleverd aan zelfbouwers in Finland.
Doorstart
in 1993 wordt atol avion Ltd opgericht. Dit bedrijf koopt de boedel van
het failliete Martekno op, inclusief de rechten op de atol. Het vliegtuig
wordt echter niet onmiddellijk in productie genomen, maar dient als ba-
sis voor een verbeterde variant waarbij rekening wordt gehouden met
zowel de Europese microlight-regels als de amerikaanse LSa-normen.
De ‘nieuwe’ aTOL is iets langer dan het model van Martekno. De neus,
cockpit en bovendeel van de romp worden opnieuw getekend om de
luchtweerstand te verkleinen. Ook op het gebied van comfort worden
verbeteringen aangebracht. Zo opent de cockpitkap van de nieuwe vari-
ant zich samen met het instrumentenbord achterwaarts. Dit laat de twee
inzittenden toe om over de neus van het vliegtuig makkelijk op een aan-
legsteiger te kunnen stappen.
Ze beschikken over een complete dubbele besturing, zodat ze elkaar op
langere vluchten kunnen aflossen, wat de atol ook geschikt maakt voor
een vliegopleiding. Dankzij het vernieuwde ontwerp, de andere opstel-
ling van de motor en een aanpassing van de romp, kan zeer flexibel
worden omgegaan met het zwaartepunt van het vliegtuig.
Bouw
De nieuwe atol is opgebouwd rond een houtstructuur. Het vliegtuig heeft
een conventioneel landingsgestel dat kan worden ingetrokken. Voor win-
tergebruik is een optioneel ski-onderstel leverbaar. Het toestel wordt gele-
verd met opklapbare vleugels, zodat transport achter een stevige auto mo-
gelijk wordt. Een aanhangwagen wordt hiervoor standaard meegeleverd.
De atol wordt zowel in amerika als in Europa aangeboden. De amerikaan-
se versie, met een hoger toegelaten gewicht, kan voorzien worden van
meer optionele avionica en kan desgewenst uitgerust worden met een
rotax 912 iS. De fabrikant heeft nu een productiecapaciteit van zes vlieg-
tuigen per jaar, die snel verdubbeld kan worden, mocht dit nodig zijn.
Finland is een gedroomde bestemming voor natuurliefhebbers. De afstanden zijn er groot en het land
is erg dun bevolkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Finnen een vliegbrevet hebben dankzij de
microlight-reglementering. Finland is echter ook het ‘land van de duizend meren’. Logisch dus dat er ook
aan watervliegtuigen wordt gedacht als de Atol 495.
atol 650 LSa.
aTOL 495 uL En 650 Lsa
TypebescHrijving Door: jozef Mols
atoL 495 in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor rotax 912 ULs, 100 pk/rotax 912 is LsA-versie
Lengte 7,45 m
spanwijdte 9 m
Leeggewicht 340 kg (LsA)/320 kg (microlight)
MTOW 650 kg (LsA)/495 kg (microlight)
brandstofinhoud 75 l
Kruissnelheid 170 km/h
Overtreksnelheid clean 74 km/h
Overtreksnelheid full flaps 65 km/h
vliegbereik 750 km
startaanloop op water 450 m
prijs € 125.000
internet www.atol.fi
70_atol495en650.indd 70 17-12-13 11:33