PILOOT EN VLIEGTUIG januari 2014 69
De Skyline SL-222 is zo’n recent model. Het toestel is ontwikkeld en ge-
bouwd bij Skyline Ltd uit Oekraïne, lees: door voormalig medewerkers
van het russische Kamov. Het model, dat zijn eerste vlucht maakte in
2011, is bedoeld als concurrent voor de wereldwijd uitermate succesvol-
le robinson r-22.
Lichtgewicht
De Skyline is opgebouwd rond een frame, bestaande uit twee liggers uit
duraluminium, verbonden met een reeks stalen buizen die de motor, de
brandstoftank en de cabine ondersteunen. De cabine zelf en het staart-
stuk zijn vervaardigd uit aluminium. Voor de bekleding wordt een sand-
wichmateriaal met koolstofvezel gebruikt, terwijl ook de rotorbladen van
kunststof zijn gemaakt. De staartrotor heeft twee bladen en is gemon-
teerd aan een staartstuk met T-vormige vlakken en een lang roer.
hirth
Opmerkelijk is dat de lichte helikopter wordt aangedreven door twee
motoren. Daarbij viel de keuze op de tweetakt driecilinder Hirth 3071
ES-motoren met waterkoeling en brandstofinjectie. Die leveren elk 99
pk. Mocht een van de motoren het begeven, dan kan de Skyline verder
vliegen op de resterende krachtbron. Mochten beide motoren uitvallen,
dan kan de helikopter nog veilig landen dankzij uitstekende autorotatie-
eigenschappen. De Skyline beantwoordt dan ook aan de Far-27-nor-
men.
De comfortabele tweepersoonscabine is ruim en keurig afgewerkt met
onder meer een goede geluidsisolatie, verwarming- en ventilatiesyste-
men en met leder beklede ergonomische stoelen. achter de stoelen is
een bagageruimte voorzien.
concurrerend
De Skyline kost ongeveer 150.000 dollar, wat niet erg aan de prijs is, re-
kening houdend met de afwerking van het model. Het is wel jammer
dat de fabrikant een beperkte productiecapaciteit heeft, zodat kopers
meer dan jaar moeten wachten op levering. Dit belet lokale zakenlieden
echter niet hun privétransportmiddel te bestellen als aanvulling op hun
vaak even dure personenwagen. Want die laten het op de Oost-Europe-
se wegen immers dikwijls afweten of staan in de grote steden klem in
de file.
Na de microlight-evolutie en Light Sport Aircraft-revolutie lijkt het nu de beurt aan lichte helikopters. De
ontwikkeling daarvan lijkt een enorme aantrekkingskracht uit te oefenen op ontwerpers en constructeurs.
Er gaat geen maand voorbij, of er wordt wel ergens een nieuw model voorgesteld in deze categorie.
SKyLinE SL-222
ONtwikkELiNgEN Door: jozef Mols
69_skylinehelikopter.indd 69 17-12-13 11:32