geval er een motor uitviel. De efficiency van de propellers werd echter
gedeeltelijk geneutraliseerd door elkaars wervelingen.
Een ander probleem was dat de luchtstroom over het dikke profiel van
de romp interfereerde met een ongestoorde slipstroom van de propel-
lers. Hierdoor werd de effectiviteit van de roeren negatief beïnvloed.
Door koelproblemen leverden de motoren maar 300 pk, terwijl het toe-
stel was ontworpen voor twee keer 500 pk.
En toch was het commentaar van testpiloot Bert Acosta “dat het toestel
opmerkelijk eenvoudig te vliegen, en zeer stabiel was”. Acceleratie in de
start was snel, er waren geen trillingen en het uitzicht was erg goed.
RB-2
Met deze ervaringen ontwierp Burnelli de RB-2, een verbeterde versie
als vrachtvliegtuig. Nog tijdens de constructie beëindigde de Remington-
Burnelli Company haar activiteiten en werd overgenomen door de gar-
van-Burnelli Aircraft Corporation.
De RB-2 maakte de eerste vlucht in 1924 vanaf Curtiss field, Long Is-
land. Het toestel was iets groter dan de RB-1 en werd uitgerust met
twee 500 pk galloway Atlantic motoren (de RB-1 was underpowered).
Het achterste deel van de romp werd gemodificeerd, waardoor de be-
sturing werd verbeterd. De romp was geheel van metaal en de vleugels
en staartvlakken waren van duraluminium, bespannen met linnen.
De RB-2 werd enige tijd gebruikt als vliegende autoshowroom voor de
Hudson Essex tweedeurssedan. Het vliegtuig vloog van stad tot stad en
demonstreerde zo tevens zijn vrachtcapaciteit. Het toestel werd echter
niet in serieproductie genomen.
CB-16 en uB-20
Op 8 januari 1928 maakte de Burnelli CB-16 de eerste vlucht. Deze een-
dekker was gebouwd voor P.W. Chapman bij de Aeromarine-fabriek te
Keyport, NJ en bestemd voor operaties door sky Lines Inc. Het toestel
was geheel van metaal en had een grotendeels intrekbaar landingsgestel.
De twee Curtiss Conqueror-motoren van 625-700 pk waren op draaibare
frames op de hoeken van de romp gemonteerd, zodat ze naar buiten ge-
draaid konden worden voor inspectie en zelfs voor verwisseling.
Doordat de motoren een klein beetje naar buiten waren gericht, was
correctie bij een vlucht op één motor niet nodig. Een luxe cabine met
een kitchenette en een toilet bood plaats aan twaalf tot twintig passa-
giers. In het midden van de cabine was een lounge. De roeren waren
gemonteerd op twee schuin omhoog gerichte staartdragers die ze vrij
hielden van de slipstream van de romp.
In 1929 volgde de uB-20, een toestel voor twintig passagiers met twee
750 pk Packard-motoren. De uB-aanduiding was het gevolg van de sa-
menwerking van Burnelli met M. uppecu van Aeromarine in de nieuw
gevormde Aeromarine Klemm Corporation. Burnelli werd vicepresident
en hoofdontwerper van de nieuwe onderneming.
PILOOT EN VLIEGTUIG JANuARI 2014 51
De Canadian Car & foundry CBY-3 was het laatst gebouwde vliegtuig van Burnelli.
De Lawson airliner.
Advertentie van scottish Aircraft.
De CB-16 maakte in 1935 een vlucht met een ford onder de romp.
50-53_burnelliliftingbodies.indd 51 17-12-13 11:26