Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01 – 2011

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2011 55
Guizhou JL-9 in het kort
Zitplaatsen 2
Lengte 14,55 m
Spanwijdte 8,32 m
Hoogte 4,1 m
Motor 1 Guizhou Liyang WP-13FC
van 44,1 kN, 66.7 kN met naverbrander
Brandstoftank 2.660 l + twee droptanks
van elk 480 l
Leeggewicht 4.960 kg
MTOW 9.800 kg
Kruissnelheid Mach 1.6
Max snelheid Mach 2
Startsnelheid 260 km/h
Landingssnelheid 230 km/h
Startrol 500 m
Landingsrol 700 m
Max klimsnelheid 260 m/s
Vliegbereik 2.500 km
Vliegplafond 16.000 m
Max belasting +8 / -3 g
Het toestel is afgeleid van de MiG-21. De luchtinlaat in de neus is vervangen door twee kleinere
inlaten naast de romp.
Tanken in de lucht is mogelijk.
Nieuwere versies zijn uitgerust met een Liming
WP-14C Kunlun-3 turbojet met naverbrander.
De achterste stoel is ongeveer 28 cm hoger
dan de voorste geplaatst, zodat de instructeur
over het hoofd van zijn leerling kan kijken.
Om goed zicht te garanderen is de achterste
stoel ongeveer 28 cm hoger dan de voorste
stoel geplaatst, zodat de instructeur over het
hoofd van zijn leerling kan kijken. In de cockpit
zijn drie XPS-2 multifunctionele kleurschermen
aangebracht. Het vliegtuig beschikt over een
Radar Warning Receiver en beperkte Electronic
Countermeasures. In de neus van de JL-9 is
een Italiaans FIAR Grifo 87 pulse- doppler vuur-
controlesysteem aangebracht. De trainer heeft
vijf ophangpunten (twee onder elke vleugel en
een onder de romp) die tot 2.000 kg wapens
kunnen torsen. Hierbij moet gedacht worden
aan korte afstand lucht/lucht raketten, lucht/ –
grond raketten, bommen, of een 23 mm
kanon in een pod. Desgewenst kunnen ook
twee externe droptanks worden meegevoerd,
maar de JL-9 kan ook van een installatie wor-
den voorzien die bijtanken tijdens de vlucht
mogelijk maakt.
Verbeterde versie
Tegen het einde van 2006, de PLAAF is nog in
de weer met de evaluatie van de JL-9, wordt al
een verbeterde variant gepresenteerd, ditmaal
met een MLS (Microwave Landing System).
Deze versie wordt aangedreven door de krach-
tige Liming WP-14C Kunlun-3 turbojet en is
van een remparachute voorzien. Dit verbeter-
de toestel wordt als trainer en als licht aanvals-
vliegtuig ingezet. Het wordt zo ook op de ex-
portmarkt aangeboden. In eerste instantie is
de PLAAF niet erg blij met de JL-9. De concur-
rerende Hongdu L 15 is veel moderner, maar
daardoor ook duurder. Als Guizhou in 2008 de
JL-9 aanpast voor gebruik aan boord van vlieg-
dekschepen, bestelt de PLAN wel enkele tien-
tallen exemplaren. Uiteindelijk volgt ook de
PLAAF met een order voor 200 JL-9’s.
Export?
Ook op de exportmarkt heeft de FTC 2000
Mountain Eagle potentieel. In december 2009
maakt de Jakarta Post bekend dat Indonesië
bereid is een aantal van deze vliegtuigen aan
te schaffen. De nieuwe stafchef van de Indone-
sische Luchtmacht, Vice Marshal Imam Safaat,
bevestigt dat de FTC 2000 gezien wordt als
mogelijke opvolger voor de Britse Hawk Mk 53,
waarvan de Indonesische luchtmacht een twin-
tigtal in dienst heeft. Ook de verouderde F-5’s
zouden door de FTC 2000 worden vervangen.
Het zou de eerste keer zijn dat Indonesië,
Chinese vliegtuigen koopt. Deze stap moet
echter gezien worden in het kader van een
Amerikaans exportverbod voor de F-16 Fighting
Falcon, in de nasleep van de incidenten in
Oost-Timor. Naast politieke argumenten is er
ook een economisch argument in het voordeel
van de Mountain Eagle: het vliegtuig is spot-
goedkoop en bovendien verleent China gunsti-
ge leningen aan bevriende landen.
Het toestel kan
kruissnelheden van
Mach 1.6 halen.
54-55_Guishou 10-12-10 13:37 Pagina 55