Pagina 54 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01 – 2011
54 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2011
DOOR: JOZEF MOLS
Nagenoeg gelijktijdig beginnen twee vlieg-
tuigbouwers met de ontwikkeling van een
nieuwe trainer. Eerst is er vooral AVIC, dat met
de technologische kennis van de Yak-130, de
Hongdu L 15 ontwerpt. Maar ook de Guizhou
Aircraft Industry Corporation, op dat ogenblik
nog niet geïntegreerd in de grote AVIC-holding,
heeft plannen. Guizhou ontwerpt een eigen
trainer, onafhankelijk van Russische hulp.
Hoewel er geen actieve Russische steun is
verleend bij het Guizhou-project, wordt wel
voortgeborduurd op ervaringen met andere
Russische vliegtuigtypes. Guizhou heeft immers
jarenlang de JJ-7-trainer gebouwd, de Chinese
variant van de MiG-21 U ‘Mongol’ tweezitter. Bij
het ontwerp van de nieuwe Guizhou JL-9 dient
de JJ-7 dan ook als vertrekpunt. Op die wijze
worden zowel tijd als ontwikkelingskosten be-
spaard. In 2001 toont de constructeur voor het
eerst een schaalmodel en een mockup van het
nieuwe vliegtuig tijdens de China International
Aviation and Aerospace Exhibition. Het model
draagt de dubbele typeaanduiding JL-9/FTC
Mountain Eagle. Deze laatste benaming wijst
erop dat Guizhou eventueel geïnteresseerd is in
export van het nieuwe model. Het JL-9 prototy-
pe maakt zijn eerste vlucht in 2004. In 2006
worden de eerste exemplaren van de JL-9 aan
de PLAAF voor verdere evaluatie geleverd.
Modern en basic
Het basismodel van de JL-9 mag dan van de
MiG-21 afgeleid zijn, toch ziet het toestel er an-
ders uit. Zo is de luchtinlaat in de neus van het
vliegtuig verdwenen en vervangen door twee
kleinere inlaten naast de romp. Wel behoudt
de JL-9 de dubbele deltavleugel van de JJ-7.
Het vliegtuig wordt aangedreven door een WP-
13FC turbojetmotor met naverbranding, goed
voor een stuwkracht van 44,1 kN en 66,7 kN
met naverbranding. Het mechanische bestu-
ringsysteem van het vliegtuig is veel goedkoper
dan een fly-by-wire besturing. De leerling-piloot
en de instructeur nemen achter elkaar plaats.
Guizhou JL-9/FTC
Mountain Eagle
Rond de eeuwwisseling
besluit de Chinese rege-
ring de gevechtsvloot van
de PLAAF (People’s Libe-
ration Army Air Force) en
PLAN (People’s Liberation
Army Navy) te modernise-
ren. Uiteraard worden
Russische vliegtuigen
zoals de Su-27 en Su-30
aangeschaft, maar ook
eigen modellen als de
Guizhou JL-9 ontwikkeld.
Het moderne toestel moet
de basis voor meer mili-
taire slagkracht vormen.
typebeschrijving
54-55_Guishou 10-12-10 13:37 Pagina 54