Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01 – 2011
PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2011 51
Garmin leverde voor de R100GLX ook een
GNS 430W GPS/NAV/COM, SL30 Nav/Com,
een GMA 340 Audio Panel en een GTX 328
Mode S Transponder. Nieuw is ook de Electronic
Engine Monitoring MVP-50 waarmee het wel en
wee van de motor en de (elektrische) systemen
wordt wedergegeven. Dankzij het eveneens
aanwezig Flarm ECW100 wordt gewaarschuwd
voor te dicht naderend vliegverkeer.
Een drietal analoge meters (AH, ASI, VSI)
wordt standaard als back-up meegeleverd. Het
panel en de schakelaars worden met het oog
voor gebruik in het donker verlicht. Voor beter
landingszicht is in de vleugelvoorrand LED ver-
lichting aangebracht.
Luxe
De metalen laagdekker wordt geleverd met
leren stoelen en driepuntsgordels. Achter bei-
de stoelen bevindt zich een ruime ‘kofferbak’
met daarin twee afsluitbare opbergvakjes.
Kenmerkend voor de cockpit zijn de ventilatie-
mogelijkheden: twee stormraampjes, vier ver-
stelbare, in het panel aangebrachte ventilatie-
kokertjes en achterin in het cockpitdak nog
een ventilatiemogelijkheid. De ventilatiegaat-
Night VFR
voor Aero AT-3
typebeschrijving
De ook in ons land inmiddels bekende Aero AT-3 van Poolse
komaf is sinds kort ook leverbaar in R100GLX uitvoering. Bijzon-
der aan dit EASA CS-VLA gecertificeerde toestel is, dat het door
een aantal upgrades onder Night VFR mag worden gevlogen
dankzij ondermeer een gecertificeerd Garmin G500 Dual Screen
Electronic Flight Display.
Aero AT-3R100GLX in het kort
Aantal inzittenden 2
Motor Rotax 912 S,100 pk
Propeller ELPROP carbon composite
aero-elastic propeller
Spanwijdte 7,55 m
Lengte 5,88 m
Hoogte 2,23 m
Max startgewicht 582 kg
Leeggewicht 360 kg
Nuttige lading 222 kg
Brandstofvoorraad 70 l
Kruissnelheid 108 kts IAS (200 km/h)
Overtreksnelheid 44 kts CAS (82 km/h)
Startrol 145 m
Landingsrol 200 m
Klimsnelheid 906 fpm (4,6 m/s)
Vliegbereik 387 nm (717 km)
Prijs +/- € 125.000
Importeur Benelux
Zelf Vliegen
Emoeweg 1
8218 PC Lelystad Airport
T: (0320) 78 55 22
I: www.zelfvliegen.nl
E: info@zelfvliegen.nl
Krachtige LED verlichting.
DOOR: RUUD VOS – FOTO’S: TREVOR ARCHER/S2T AERO LTD
Vrolijk makende staartsectie.
jes op het panel zorgen voor een snelle ont-
waseming van de cockpitkap. De AT-3 is geen
‘zuipschuit’. Het Rotax 912S blok consumeert
een gematigde veertien tot zestien liter Avgas
of Mogas per uur.
Upgrades
Nieuwe features bij de R00GLX zijn in detail
afgewerkt lederen interieur met verbeterde
stoelen, aansluitpunten voor iPod en mp3 en
een waarschuwingslicht wanneer de cockpit-
kap niet goed is gesloten. Ook nieuw zijn de
verwarmde pitot buis en een tankdop met slot.
Het toestel wordt geleverd met een voor-
ziening die het bij Rotax-gebruik bekende
´creeping throttle syndrome´ moet voorkomen.
Ook zijn kleine veranderingen aan de motor
doorgevoerd, is het uitlaatsysteem aangepast
en is de luchtstroom op de oliekoeler vanuit
de cockpit te beïnvloeden.
De R100GLX wordt aangeboden naast de
Basic, Club en Tourer varianten. In Nederland
vliegen momenteel een tweetal AT-3’s, terwijl
een derde in aantocht is. Ook in België zal het
toestel binnenkort te zien zijn omdat JMB Avia-
tion er twee heeft besteld.
51_AT3 10-12-10 13:56 Pagina 51