Pagina 9 van: FTO Special 2013

9 Gevraagd: PILOOT M/V
ALS KLEIN K
IND, NOG AM
PER KON
IK FIETSEN,
BLIJK IK A
L AANGEGEVE
N TE
HEBBEN DAT
IK GRAAG PI
LOOT WILDE
WORDEN. DEZ
E WENS HEB
IK NOOIT LO
SGELATEN
EN HOEWEL H
ET HEEL MOE
ILIJKE TIJD
EN
WAREN NA DE
MIDDELBARE
SCHOOL, HE
B
IK TOCH SEL
ECTIES GEDA
AN MET ALS
DOEL
IN DE OPLEI
DING VAN DE
NLS
TE KUNNEN K
OMEN.
Hoe het begon
DE STUDIEFASE
Even voorstellen: mijn naam is Jeroen Timmermans. Ik ben in
maart 2007 begonnen met de NLS in Hoofddorp. De opleiding
begon met een survivalweekend op Experience
Island in Loon op Zand. Ik zat in een klas die
uit twaalf man bestond. Na Experience Island
mochten we uitgeput terug naar Hoofddorp.
Een kleine week later begon het studeren
pas echt, we begonnen namelijk met het
theoretische deel van de opleiding. Dit was
acht maanden heel hard blokken want de eis
voor de theorie-examens lag enorm hoog.
We woonden met de leerlingen uit de klas
redelijk dicht bij elkaar.
Dit was natuurlijk makkelijk voor advies
of hulp bij problemen met de studie,
overhoren, of om gewoon een keer
met zijn allen gezellig op stap te gaan.
Ook hadden we tijdens deze fase nog
leerzame uitstapjes, zoals naar de
meteo-afdeling op Schiphol en de
Koninklijke Marechaussee. Toen
we alle theorie-examens achter
ons hadden, kregen we nog een
cursus fi refi ghting op het CAE-
centre in Amsterdam en daarna
mochten we dan eindelijk naar de
praktijklocatie om echt te gaan
vliegen.
EINDELIJK VLIEGEN
Eerst kregen we een introductie en
de basistheorie (technische kennis) van
ons 1e type lesvliegtuig. In deze kist leerden we
onze basisvaardigheden voor het vliegen. Onze fi rst
solo hebben we hierin gevlogen, dit is een moment
dat niemand ooit zal vergeten. Na ongeveer 85
uur gevlogen te hebben, stapten we over op een
geavanceerder toestel. Dit vliegtuig was meer
uitgerust voor het instrumentvliegen. Toen we
hierop onze CPL en IR hadden gehaald, gingen we
door naar een meermotorig toestel voor het
multi-engine gedeelte. Maar we hadden gelukkig
ook wat vrije tijd. Dan gingen we vaak met de studenten die ook
vrij waren het land verkennen.
Na het multi-engine examen vertrokken we weer naar Nederland
voor het laatste deel van de opleiding, namelijk de MCC (Multi
Crew Coordination) cursus in een full fl ight Boeing 737-800
simulator. Dit deel van de opleiding was toch hetgeen waar
iedereen naar uitkeek, eindelijk ‘vliegen’ in een echt lijnvliegtuig. De
eerste keer dat ik zelf vloog in de simulator, was een ervaring die
me echt altijd bij zal blijven!
Eenmaal klaar met de opleiding begon het wachten op een
baan na de opleiding, in een moeilijke markt als gevolg van
de economische crisis. Ik was net in de periode klaar toen de
economische malaise begon in Europa. Maatschappijen die
normaal enorm veel piloten aannamen, stopten plotseling alle
selecties. Ik heb bijna iedere maatschappij aangeschreven die ik
maar wist. In 70% van de gevallen kreeg ik geen antwoord en
van de 30% die wel antwoordde, was het antwoord: Momenteel
hebben we niemand nodig, maar je wordt opgenomen in ons
bestand.
Voor mij was er toen maar één oplossing mogelijk: ik moest een
andere baan vinden totdat het ‘beter’ zou worden, omdat ik toch
de rente van de dure opleiding moest betalen. Ik heb toen een
baan kunnen vinden bij een koeriersdienst. Na hier een tijd gewerkt
te hebben kreeg ik plotseling van CAE een telefoontje, of ik op een
Boeing 737 wilde vliegen. Dan moest ik wel verhuizen naar het
Verre Oosten. In het begin was dit een enorme cultuurshock, maar
alles gaat goed. Ik heb nu dan eindelijk de baan waar ik jaren van
gedroomd heb!
Hoe het verdergaat, is duidelijk. Er zullen veel nieuwe vliegers
nodig zijn, al is het alleen maar om de vliegers die met pensioen
gaan te vervangen. Maar hoeveel het er worden, is niet duidelijk.
Alles is in beweging en deze wereldbaan wordt over heel de
wereld uitgeoefend. Dus ben ik de wijde wereld ingetrokken.
Jeroen Timmermans,
CAE Oxford Aviation Academy Amsterdam NLS
‘echt fantastisch!’
06-11_Studentenverhalen.indd 9 12-12-12 11:23