Evonik investeert in een nieuwe rek- en polijstfabriek en kan dan grotere PLEXIGLAS® platen voor de luchtvaartindustrie leveren. Welke mogelijkheden deze investering biedt, licht Martin Krämer, de manager van het bedrijfsonderdeel Arcylic Products, in een interview toe.

Evonik is nu al een van de meest gerenommeerde producenten van materiaal voor de vliegtuigindustrie. Wat wilt u met de nieuwe fabriek bereiken?

Martin Krämer: Op deze manier investeren we in een groeiende markt met een uiterst gespecialiseerd product-portfolio. Tot nu toe hebben wij hiervoor slechts het voorproduct voor gerekte platen geleverd. Met de nieuwe fabriek kunnen wij ook het rek- en polijstwerk zelf uitvoeren. Daardoor worden wij een complete aanbieder van gegoten en gerekte platen van PMMA voor de luchtvaartindustrie.

Er zijn echter reeds andere aanbieders voor deze producten. Wat kunt u uw klanten met deze nieuwe fabriek bieden wat anderen niet kunnen?

Krämer: Enerzijds verhogen wij de leveringsgarantie. De branche heeft momenteel een groeiende behoefte aan gerekte PMMA-platen maar stuit op de markt op beperkte capaciteiten van de kant van de aanbieders. Met de nieuwe productielocatie, onze jarenlange ervaring op dit gebied en onze speciale PLEXIGLAS® knowhow kunnen wij samen met onze klanten hun groei ondersteunen en innovaties binnen de luchtvaartindustrie promoten. Want bij grote platen stoot de branche tot nu toe aan zijn grenzen.

Gerekte PMMA-platen bestaan in de branche momenteel slechts in een formaat van maximaal 2,5 bij 2,5 meter.

Krämer: Dat klopt. Bij passagiersvliegtuigen worden uit deze platen een aantal ramen gesneden. Voor grote panorama-ramen of grote ramen in de cockpit uit één stuk is dat echter te klein. Vanaf 2018 zijn wij in staat onze klanten de grootste platen voor de hele wereld te leveren – en wel in een formaat tot 3,7 bij 5,4 meter. Met deze ambitie voor een verdere ontwikkeling creëren wij een belangrijke voorwaarde voor de bouw van panorama-vliegtuigen.

Hoe profiteren uw klanten daarvan?

Krämer: De trend gaat heel duidelijk naar grotere ramen in verkeersmachines. Wij produceren met onze nieuwe formaten voor het eerst extreem grote ramen voor vliegtuigen. Natuurlijk zijn met de nieuwe formaten ook grotere designs voor cockpitkappen en voorruiten realiseerbaar. Bovendien helpen wij daarmee onze klanten om hun productie efficiënter te maken.

In hoeverre?

Producenten van conventionele ramen voor vliegtuigen kunnen dan uit één gerekte plaat méér ramen snijden dan tot nu toe. Dat is veel waard voor onze klanten en zodoende een absoluut voordeel dat wij bieden boven op het product zelf. Net zoals de grotere designs voor cockpitkappen en voorruiten.

Op zoek naar meer inspiratie? Bezoek www.world-of-plexiglas.com

Martin Krämer, de manager van het bedrijfsonderdeel Arcylic Products

Copyright: Evonik

 

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur