Nieuws

TARBES – Airbus en de Franse vliegtuigproducent Daher hebben bekend gemaakt op 29 november een eerste testvlucht te hebben uitgevoerd met de EcoPulse hybride demonstrator waarbij zowel de turbopropmotor als de zes elektromotoren werden ingeschakeld. De vlucht vond plaats bij de Daher TBM fabriek in Tarbus en duurde honderd minuten.

Voorafgaand daaraan werden alle systemen tien uur lang op de grond getest zonder inschakeling van de elektromotoren. Tijdens de vlucht schakelde de bemanning de elektrische propellers in en controleerde de goede werking van de vluchtbesturing computer, het hoogspanning batterijpakket, de elektrische voortstuwing en de hybride elektrische turbogenerator

Het ontwerp van deze tijdens de Paris Air Show 2019 aangekondigde demonstrator werd in december 2020 vastgesteld. Daarna kon worden toegewerkt naar een eerste vlucht in 2022 zonder ingeschakelde elektromotoren.

Binnen het project is Safran verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van een hybride aandrijfsysteem (turbine en generator) inclusief managementsysteem en zes luchtgekoelde 50 kW (68 pk) sterke Safran EngineUS elektromotoren die DUC Hélices ‘e-Propellers’ aandrijven.

Het hoogspanning lithium ion hoofdbatterijsysteem werd ontwikkeld door Airbus Defense and Space in Toulouse. De batterij zelf is ongeveer 2,3 m lang bij 75 cm breed en 20 cm diep. Het is onder de romp gemonteerd en geïntegreerd in een versterkte aerodynamische kuip. De unit, zoals ontworpen voor EcoPulse, weegt ongeveer 350 kg, kan 800 volt gelijkstroom leveren en kan tot 350 kiloWatt aan vermogen leveren. De batterij is een van de twee elektrische bronnen op de demonstrator, de andere is een aan een generator gekoppelde 100 kW (136 pk) sterke Safran “e-Auxiliary power Unit”.

https://twitter.com/i/status/1402537944188129281

2 reacties op “EcoPulse vliegt voor het eerst hybride elektrisch

  1. Heinz Rumes schreef:

    Eindelijk ik zeggen, de vooruitgang kent geen grenzen, alleen opletten dat hierdoor vliegen weer niet duurder wordt want met autos kan je stellen dat opladen bv in Spanje heel duur is en niet interessant.

  2. Anton S. schreef:

    Met een op SAF gestookte APU en
    een onder de romp te klikken, voor meerdere toestelsoorten te gebruiken,
    gestandaardiseerd verwisselbaar batterijpakket,
    wordt dit een uitstekend concept voor verduurzaming en
    vooral ook stiller maken van dit segment toestellen.
    Zonder APU, omdat het steeds om maar korte vluchtjes gaat, zou het een heel geschikt toestel zijn in para dropping operaties.