Nieuws

SEOEL– Het Zuid-Koreaanse Ministerie van Defensie gaat in onderhandeling met Embraer over de aanschaf van mogelijk drie C-390 Millennium-transportvliegtuigen om verouderende Lockheed Martin C-130J-transportvliegtuigen bij de Korea Air Force (ROKAF) te vervangen.

Daarnaast zijn Saudi Arabian Military Industries (SAMI) en Embraer een Memorandum of Understanding (MOU) overeengekomen, gericht op samenwerking tussen de respectieve nationale defensiesectoren in het algemeen, en specifiek op het promoten van het in Brazilië gebouwde C-390 Millennium-transportvliegtuig naar het koninkrijk.

Eind oktober 2023 besloot de Tsjechische regering al om te gaan onderhandelen over een mogelijke aankoop van twee KC-390’s, die de luchtbrugcapaciteit aanzienlijk zullen vergroten. Het Tsjechische leger kan daardoor missies uitvoeren zoals luchttransport, bevoorrading vanuit de lucht, medische evacuatie, humanitaire hulp, lucht-lucht bijtanken en brandbestrijding.

Eind september 2023 besloot ook Oostenrijk drie of vier C-390 Millenniums te bestellen. Oostenrijk werd daarmee naast Nederland (5 besteld), Portugal (5), Hongarije (2) en Tsjechië (2) het vijfde Europese land dat met de (K)C-390 gaat vliegen.

6 reacties op “(K)C-390 Millennium bezig aan wereldwijde opmars

  1. M. Salo schreef:

    Dat is niet perse waar, juist aangaande de Amerikanen hebben we vaak gezien dat zij eerst zichzelf bedienen en de rest heeft maar te wachtten want die kunnen toch nergens heen dan bij hun. Dit is meermaals gebeurd tijdens recente conflicten waarbij Defensie echt heel veel moeite had om nog onderdelen te krijgen en toestellen moest kannibaliseren om ze vliegende te houden.
    Ook doet Amerika vaak uitzonderlijk moeilijk over bepaalde technologie, die wil men dan niet vrijgeven en zelfs operationeel kan men moeilijk doen (angst dat het in handen komt van de vijand/concurrent).

    De Brazilianen zijn juist erg open over wat er wordt gebruikt, wie eraan meewerkt en bieden daar zelf ook ruimte en perspectief voor. Kijkt u bijvoorbeeld eens naar de motoren, dit zijn dezelfde motoren als uit de Airbus A320 – je kan ze dus letterlijk zo overzetten en ze worden ook nog Europees gebouwd. Bovendien begint Embraer pas net op deze markt en wil het natuurlijk dolgraag een reputatie opbouwen, het zal dus juist heel graag bijspringen en coöperatief zijn om zich onder Lockheed-Martin heen te kunnen wringen.

    Het enige Europese alternatief binnen deze categorie was de C-160 Transall, die behoorlijk is mislukt en op haar retour is. De A-400M is een pracht vliegtuig maar een directe concurrent van de C-17 en daarmee veel groter EN duurder – voor hetzelfde bedrag heb je dan veel mindere, duurdere vliegtuigen die je minder (verspreid) in kan zetten.
    Anders had men nu acuut een nieuw militair transport-programma op moeten zetten met decennia ontwikkeling in het verschiet. Kortom: Een prima keuze tot noch toe – laten we hopen dat dat zo blijft.

  2. Dat is best een goede opmerking Goel. Aan de ene kant leuk dat de Brazilianen steeds meer terrein gaan winnen in Europa met de C 390 en daarnaast heeft men met de E 175 en E 190 serie ook veel succes, maar de productie ligt wel aan de andere kant van onze planeet en dat zou men ook kunnen zeggen van de C 130 J van Lockheed. Airbus zou – als men Europees gezind is en de Belgen vliegen met de A 400 M onder andere – meer promotie moeten doen om de A 400 te verkopen.
    Vele aanbieders, het recht van de sterkste en wie het beste weet te verkopen haalt het meeste uit z’n producten aanbod en of dat de C 2 uit Japan, de C 130 j uit de U.S.A, de A 400 M uit Europa of de (K) C 390 uit sambaland Brazilie is.
    De verkoop aantallen voor de (K) C 390 zijn wel klein, eventuele opties niet meegerekend valt mij op.

  3. Goel schreef:

    Het is een strategische fout om niet Europese waar twee kopen. Het gaat er net zo goed om wat je in tijden van conflict kan (bij) maken dan wat je al hebt. Europese industrie moet daarom lopende worden gehouden.

  4. S.G. Rövekamp schreef:

    Zou mooi zijn om een tactische C390 pool binnen Europa te ontwikkelen met ongeveer 360 toestellen.

  5. Mirafen75 schreef:

    A400 is toch wel een maatje groter en ligt qua formaat net onder de C17, de (K)C390 is in het gebruik en verbruik een voordeliger alternatief dan nieuwste C-130, daarom is in het geval van Nederland ook de keuze gevallen op de Braziliaan, de C2 zal voor deze landen net iets te groot zijn en daarom niet meegenomen zijn.

  6. Leuk dat steeds meer Europese landen deze niet Europeaan als toekomstig transport toestel kiezen. Als er na Oostenrijk, Portugal, Nederland ook Tsjechie de (K) C 390 verkiezen boven de Airbus A 400 M en de Lockheed C 130 J, kunnen ze misschien een pool of groep vormen en nog meer samenwerken wat kosten gunstig en doeltreffend is.

    Er bestaat ook nog de Japanse Kawasaki C 2 die net een maatje groter is dan de Braziliaanse (K) C 390, waarom al deze eerder genoemde landen daar niet naar gekeken hebben is mij een raadsel. De C 2 lijkt als twee druppels water op de C 390 merk ik in een special over de C 2. Geografisch ligggen Japan en Brazilie net zo ver uit elkaar met Europa of is het de prijs, de C 2 is iets duurder in aanschaf en wordt ook wel de “baby C 17” genoemd.