
LAS VEGAS – Honda Aircraft heeft aan de vooravond van de National Business Aviation Association – Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE) bekendgemaakt dat de HondaJet 2600 Concept zal worden vermarkt als HondaJet Echelon en dat de zakenjet in 2026 voor het eerst moet vliegen.
De fabrikant zegt inmiddels 350 intentieverklaringen voor de nieuwe zakenjet op zak te hebben. Gemikt wordt op certificering in 2028. Om dat te kunnen realiseren zijn inmiddels strategische leveranciersovereenkomsten gesloten met onder meer Aernnova, dat aerostructuren en componenten zal maken, en Spirit AeroSystems voor de fabricage van rompen. Ook zijn inmiddels meerdere gesprekken gevoerd met mogelijk toekomstige leveranciers.
De fabrikant toonde aan de vooravond van de 2021 NBAA Business Aviation Convention and Exhibition (NBAA-BACE) al een mock-up in schaal 1:1 van wat toen nog HondaJet 2600 Concept werd genoemd. De fabrikant wilde hiermee feedback in huis halen van potentiële klanten, waarbij tijdens de NBAA-BACE de Amerikaanse aanbieder van zakenjets in deeleigendom Volato zich bij dit intentiegezelschap voegde.
Begin juni 2023 werd besloten de zakenjet in productie te nemen. Het toestel zal plaats bieden aan elf personen in drie mogelijke cabineconfiguraties, bij een voorzien vliegbereik van 2.625 nm (4.862 km) en een kruissnelheid van 450 kts (833 km/h) op FL470 (14.326 m). Op die vlieghoogte komt de cabinedruk overeen met een hoogte 2.000 m. Daarbij wordt gemikt op ‘single pilot operations’ en een aanzienlijke brandstofreductie van veertig procent (vergeleken met vergelijkbare jets) en twintig procent minder CO2-uitstoot.
Bij de Echelon zal evenals bij de HA-420 Elite S sprake zijn van Over-The-Wing Engine Mount (OTWEM), Natural Laminar Flow (NLF) technologie waarbij de romp en vleugels uit koolstofvezel worden gemaakt.
De fabrikant besloot in juni 56 miljoen dollar te steken in de bouw van een nieuwe fabriek op Piedmont Triad International Airport. De fabriek moet werk gaan bieden aan 280 nieuwe medewerkers die betrokken zullen worden bij de bouw van de nieuwe Echelon.
Gesproken wordt nu over een zakenjet met een lengte en spanwijdte van respectievelijk 17,62 bij 17.29 m en een hoogte van 4,84 m. De cabine wordt 7,76 m lang en krijgt een hoogte van 1,59 m bij een breedte van 1,65 m.

