
BOEDAPEST – De ReFuelEU luchtvaartverordening die woensdag (13 september) door het Europees Parlement werd aangenomen, kan rekenen op de steun van prijsvechter Wizz Air. Volgens de prijsvechter sluit de verordening goed aan bij de eigen strategie op het gebied van biobrandstof (SAF).
Op 14 juli 2021 presenteerde de Europese Commissie een pakket voorstellen om het klimaat-, energie-, landgebruik-, transport- en belastingbeleid van de EU geschikt te maken voor het verminderen van de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55 procent in 2030, vergeleken met het niveau van 1990, ook wel bekend als het Fit for 55-pakket.
Het pakket omvatte het voorstel voor het waarborgen van een gelijk speelveld voor duurzaam luchtvervoer, ook wel bekend als het RefuelEU Aviation Initiative. Dat voorstel is nu omgezet in een verordening. Daarin zijn minimumverplichtingen vastgesteld voor alle brandstofleveranciers om geleidelijk het aandeel van geavanceerde biobrandstoffen en synthetische vliegtuigbrandstoffen in de brandstof die aan exploitanten op EU-luchthavens wordt geleverd, te verhogen.
In 2025 moet het minimale aandeel duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) bijvoorbeeld twee procent bedragen, in 2030 vijf procent en vervolgens oplopend tot 63 procent in 2050.
Wizz Air stippelde zelf een SAF-strategie uit. Die voorziet onder andere in het veiligstellen van afnameovereenkomsten met leveranciers voor de toekomst. De luchtvaartmaatschappij tekende met het oog hierop inmiddels contracten met Mabanaft/P2X Europe, OMV, Neste en Cepsa.
Ook kocht Wizz Air in 2023 voor vijf miljoen Britse pond aan aandelen van het Brits biobrandstofbedrijf Firefly en nam de maatschappij ook deel aan een investering van vijftig miljoen Amerikaanse dollar in de Amerikaanse biobrandstoffen-startup CleanJoule, om het onderzoek en de ontwikkeling van SAF verder te stimuleren.