
KLEINE-BROGEL – In België worden volgend weekend voor het eerst sinds 2018 weer de Belgian Air Force Days georganiseerd. Op 8, 9 en 10 september staat de vliegbasis Kleine-Brogel, net over de grens met Nederland, in het deken van vliegdemonstraties en statische shows. Speciale aandacht gaat uit naar de jeugd. Ook hoopt de organisatie op veel bezoek uit Nederland.
Het open huis van de Belgian Air Force (BAF) vindt normaal gesproken elke twee jaar plaats, afwisselend op Kleine-Brogel en de vliegbasis in het Waalse Florennes. In de afgelopen jaren konden de BAF Days vanwege de coronapandemie niet worden georganiseerd. Tijdens laatste editie in 2018 werden 78.000 bezoekers geteld. Ook voor dit jaar wordt gerekend op zo’n 80.000 mensen.
In Nederland vonden de luchtmachtdagen voor het laatst plaats in 2019 op vliegbasis Volkel. Daarna zou in 2021 Gilze-Rijen aan de beurt zijn, maar daar ging vanwege de coronabeperkingen een streep door. Nederland heeft in tegenstelling tot België besloten in 2023 geen luchtmachtdagen te laten plaatsvinden en onduidelijk is of het grootste militaire evenement van het land nog terugkeert. Van die afwezigheid bij de noorderburen hopen de Belgen te profiteren. “Het zou ons niet verbazen als er dit jaar meer Nederlanders komen dan anders”, laat Koen Vanheste, basiscommandant van Kleine-Brogel, aan Piloot en Vliegtuig weten. Het verwachte mooie weer en de gunstige locatie voor Nederlanders dragen daar mogelijk ook aan bij, hoopt de koloner-vlieger.
Break-even
Volgens Vanheste vergt de organisatie van de luchtmachtdagen veel van de BAF. “De financiële investering valt eigenlijk wel mee, we verwachten dat we met de opbrengsten break-even kunnen draaien. Het weegt wel zwaar op onze mensen, mede omdat de laatste keer alweer vijf jaar geleden was. Maar we kijken er met elkaar enorm naar uit.”
Op het programma staan veel vlieg- en statische demonstraties uit binnen- en buitenland. Vanzelfsprekend pakt de BAF flink uit met een groot aantal actuele en historische toestellen. Ook de Nederlandse inbreng is aanzienlijk, met onder meer twee F-16’s en twee F-35’s.
De Belgische luchtmacht hoopt dat demonstraties in de lucht en op de grond jonge mensen enthousiast maken voor een baan bij de BAF. België staat op het punt om de F-35 te introduceren als opvolger van de F-16.

NL van luchtvaart pionier-natie naar slaap-land waar de sound of freedom en de ooit zo gevierde blauwe vogel tot een vloek zijn gedegradeerd. Hup België!!
In het verleden toch veel mooie en goed georganiseerde airshows beleefd in Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rije !! Heel jammer als het niet meer terug komt… Hopelijk denkt de Nederlandse Defensie er toch nog eens over na en het kostenplaatje van de Open Luchtmachtdagen deels te laten mee betalen (dmv entreegeld) door de (echte) fanaten en de weekendtoeristen weg te houden ! (vanwege een planespotter)
Heerlijk dat onze vriendelijke zuiderburen in Belgie nog een groots vliegfestijn in de vorm van een luchtmacht open dag willen organiseren. Nederland is op luchtvaart gebied steeds meer een ANTI-luchtvaart land aan het worden. Het liefst zou men in Nederland alleen maar zweefvliegtuigen die geen geluid maken willen hebben.
Nederland en Belgie werken op defensie gebied steeds meer nauw samen en niet alleen de luchtmacht, maar denk ook aan de marine.
Citaat ” Nederland heeft in tegenstelling tot België besloten in 2023 geen luchtmachtdagen te laten plaatsvinden en onduidelijk is of het grootste militaire evenement van het land nog terugkeert.” Een mooie zin van de redactie waaruit men kan afleiden dat men: A) of geen geld heeft om een luchtmacht open-dag te organiseren, B) geen geld en middelen meer wilt inzetten om iets dergelijks op poten te zetten in Nederland wel te verstaan, of C) door de milieu beweging – zie krimp Schiphol – men het niet aandurft om een evenement waar relatief veel geluid bij te horen is de luchtvaart liefhebber man/vrouw aan z’n trekken te willen laten komen.
Dus laten wij als noorderburen massaal onze Belgische vrienden tijdens “hun” luchtmacht open dag bezoeken en genieten van al wat vliegt, ook omdat zowel de Belgische als Nederlandse F 16 en F 35 vliegtuigen deel uit maken van onze veiligheid en deze proberen te waarborgen !