Nieuws

Komt de Catalina er opnieuw?

4

OSHKOSH -Het Amerikaanse bedrijf Catalina Aircraft is voornemens de Next Generation Amphibious Aircraft (NGAA) Catalina II in productie te gaan nemen.

De vliegboot zal worden uitgerust met turboprop motoren en afgeleid worden van de 28-5ACF Catalina die al in Amerika en Canada gecertificeerd is.

Het bedrijf voorziet zowel een civiele als militaire variant met een startgewicht van respectievelijk 16.000 en 20.000 kg.

4 reacties op “Komt de Catalina er opnieuw?

  1. Een Catalina is een amfibisch toestel, kan zowel op het land als water landen en dat heeft in een waterrijke omgeving als de Caraiben, ben er zelf acht (8) keer geweest en met name Aruba en vooral mijn lievelingseiland op de wereld namelijk Curacao (!), waar ik in 2018 een rondvaart in de haven heb gemaakt ook langs Parerra de marinehaven, zou ik dit toestel zeker geschikt vinden @Anton S.
    Drones kunnen veel zelfs de aldaar geteste drones die ook bewapend kunnen worden, maar een bemand toestel met extra ogen die redding kan bieden in moeilijke situaties op zee, is een extra dimensie die weleens van pas kan komen.
    Als je alleen maar op afstand kan en moet reageren bereik je niet alle doelen, maar erop uit gaan en ter plaatse beoordelen heb ik in militaire dienst geleerd bij het geneeskundig detachement te Amersfoort, is vaak effectiever door niet alleen aan de telefoon te hangen en aan te horen of je echt hulp moet bieden, maar er op uit te gaan en letterlijk de handen uit de mouwen te steken en daar was menig patient zeer blij mee geweest ! Een Catalina kan zowel militair als civiel zeker in de West hele goede diensten bewijzen door het ECHTE mensen werk en dat kun je van robots niet (altijd) zeggen…!

  2. Anton S. schreef:

    @ Frans,
    ’t Is zeer de vraag of je vandaag de dag vanuit kosten effectiviteit en uitstoot nog wel dit soort surveillance met zulke grote, zware toestellen moet willen doen.
    Wij zetten gelukkig al onze Reaper’s in de West in voor dit soort patrouille taken.

    Bovendien is er, dankzij helaas de Oekraïne oorlog, thans sprake van een hausse in de ontwikkeling van drones om op afstand zaken in de gaten te houden, of urenlang te kunnen blijven volgen.

    En voor sublieme beeldkwaliteit vanuit een laagvliegend bemand toestel hoef je ’t ook niet te doen, gezien het door onze Kustwacht gemaakte beeldmateriaal van de brandende autocarrier zoals de NOS dat dezer dagen toonde.

    Ik zie meer emplooi als civiele mobiliteitsoplossing voor dit schitterende toestel ! Maar dan is het ook nog wel zoeken naar gebieden waar zo’n 34 zitter niet de plaatselijke vervoersbehoefte overstijgt.

  3. Dit toestel zou in de West goed van pas kunnen komen want nu al moeten vliegtuigen en schepen van de Kon. Marine een groot gebied controleren vanuit onder andere Aruba en Curacao dus een nieuwe Catalina lijkt mij een logische hulpmiddel.

    Of wat te denken van Indonesie met zijn vele eilanden .

  4. Anton S. schreef:

    Interessant is verder te vermelden, dat het toestel volgens de officiële website turbo props krijgt die 15 tot 20% zuiniger dan de thans bestaande die bovendien SAF geschikt zijn.

    Ook het vliegbereik met 34 passagiers en bagage is met 1525 NM (2.824 km) bij een kruissnelheid van 185 knots (343 km/u) dus dik 8 uur.
    De zeg militaire versie kan met een brandstofvoorraad van 10.258 liter zelfs 19 uur in de lucht blijven en landt nog op water met golfhoogtes van 1,25 meter.

    Het bedrijf achter deze productiehervatting is al 14 jaar lang betrokken bij het wereldwijd in de lucht houden van de bestaande Catalina vloot. Bij die gebruikersgroep proefden ze voldoende interesse om een productie herstart te overwegen. Met deze publicatie tasten ze nu de markt af.
    Zo is bijvoorbeeld in noord Australië een club die met historische toestellen vliegboot vakanties aanbiedt. En ook in de Griekse archipel is wel emplooi voor amfibisch luchttransport (luchthaven -> water).

    Kortom een toestel dat op een aantal plekken in de wereld goed van pas komt.